Buratino, swojski Pinokio

złoty kluczykTrudno nie doszukiwać się podobieństw do postaci Pinokia, kiedy nawet sam autor przyznaje, że jego postać powstała na kanwie słynnej bajki Carla Collodiego. Wiecie, o kim mowa? Zapewne tak, Buratino pojawiał się w Polsce równie często jak jego starszy brat z długim nosem. Wszystko to za sprawą doskonałego przekładu Juliana Tuwima.

Życiorys Aleksieja Nikołajewicza Tołstoja nie wskazywał na to, że pisarz mógłby stworzyć powieść dla dzieci. Wielbił Stalina, propagował komunizm i przyłożył rękę do tego, jak przez lata odczytywano zbrodnię katyńską. Mimo to Tołstoj napisał „Złoty kluczyk, czyli niezwykłe przygody pajacyka Buratino” i nie wyszły one tak mrocznie, jak można by się tego spodziewać. Nad historią o gadającym pajacyku oczywiście unosi się tajemnicza i odrobinę przerażająca aura, ale nie na tyle, by czytające ją dzieci nie mogły spać po nocach. Należy jednak pamiętać, że najmłodsi powinni odrobinę podrosnąć, zanim zasiądą do czytania. U Tołstoja nie wszystko jest różowe.

Buratino to psotnik. Nie przejmuje się poradami udzielanymi przez staruszka Carla, swojego stwórcę. W ogóle wygląda tak, jakby na niczym mu nie zależało. Do czasu, aż odkrywa teatr i wyrusza w podróż pełną przygód. Pajacyk nie marzy o zostaniu prawdziwym chłopcem, chce tylko być szczęśliwy poprzez sprawianie ludziom radości. Dołączenie do teatralnej trupy ma mu to zapewnić. Choć wygląda na to, że sam nie do końca pojmuje, czym są występy na scenie i czym różnią się od rzeczywistości.

Nowe wydanie „Złotego kluczyka” zachwyca przede wszystkim pięknymi ilustracjami. Beata Horyńska stworzyła wyjątkowe, barwne i pobudzające wyobraźnię obrazy. Pełne kolorów, odrobinę rozmyte z całą pewnością mogłyby zawisnąć na ścianie niejednego mieszkania. Twarda oprawa i wysokiej jakości papier to dodatkowa zaleta wydania.

Jeżeli wasze dziecko nie zna jeszcze Buratina, warto zaopatrzyć się w to wydanie. To nie tylko ciekawa i pouczająca historia, ale też pięknie zilustrowana.

Bartosz Szczygielski
Ocena: 4/5

Tytuł: Złoty kluczyk, czyli niezwykłe przygody pajacyka Buratino
Autor: Aleksy Tołstoj
Tłumacz: Julian Tuwim
Ilustracje: Beata Horyńska
Oprawa: twarda
Format: 205×291
Liczba stron: 96
Wydawnictwo: Zysk i S-ka

About the author
Bartosz Szczygielski
- surowy i marudny redaktor, który oglądałby świat najchętniej z perspektywy dachu psiej budy, oparty o maszynę do pisania. Czyta wszystko, co wpadnie mu w ręce i ogląda wszystko, co wpadnie mu w oko. Chciałby kiedyś przytulić koalę i zobaczyć zorzę polarną – niekoniecznie w tym samym czasie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *