Rozwiń swoją wyobraźnię – Temple Grandin

By coś wynaleźć, trzeba myśleć obrazami. Bez wyobraźni nie można przecież odpowiednio zaprojektować urządzenia czy zobaczyć mechanizmów, na których będzie opierać się jego działanie. Książka Temple Grandin ma zainspirować młode umysły, by zaufały wizjom, które przecież nie zawsze da się wyrazić słowami.

Wynalazki pomogły autystycznej Grandin porozumiewać się z innymi. Jej najlepsze wspomnienia z dzieciństwa związane są z robieniem różnych usprawnień własnymi rękami. Jako ktoś, kto miał spore problemy z komunikacją, Grandin preferowała pomoc innym przez usprawnianie ich życia. Robiąc to, wreszcie czuła się w pełni rozumiana.

Proponowanym przez nią 25 projektom towarzyszą dłuższe opisy, wyjaśniające, dlaczego akurat na nie się zdecydowała. Przy ich okazji przedstawia naukowców, którzy interesowali się podobnymi zagadnieniami. Z tej książki młodzi ludzie mogą się dowiedzieć, kim był Fibonacci, jak Alexander Fleming (lub przypadek) wynalazł penicylinę albo czemu jedna z najbardziej znanych marek opon nosi nazwę Goodyear.

Nie wszystkie przedstawione tu przedmioty są użytkowe, część z nich ma jedynie sens jako wprowadzenie do świata wynalazków. No bo jak inaczej wytłumaczyć zrobienie pięciu arkuszy papieru z różnych składników, wśród których nadrzędną rolę pełni… dziesięć arkuszy papieru? Chodzi tu jednak o pobudzenie wyobraźni, pokazanie dzieciakom, że się da.

Poza zapewnieniem rozrywki najmłodszym projekty Grandin są świetnymi ćwiczeniami wyobraźni. A gdy to, co się uda zrobić, będzie działać, jak należy, dzieci również nauczą się, jak ogromną satysfakcję daje wykonanie czegoś samemu.

Łukasz Muniowski

Tytuł: Rozwiń swoją wyobraźnię

Autor: Temple Grandin, Betsy Lerner

Przekład: Witold Turopolski

Liczba stron: 246

Rok wydania: 2018

Wydawnictwo: Insignis

About the author
Łukasz Muniowski
Doktor literatury amerykańskiej. Jego teksty pojawiały się w Krytyce Politycznej, Czasie Kultury, Dwutygodniku i Filozofuj. Mieszka z kilkoma psami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *