„Opuszczone miasto” Erin Hunter

Niektóre psy mawiają, że pewnego dnia dojdzie do kolejnej wielkiej bitwy, kiedy to jakiś inny pies rozzłości Psa Ziemię. Wtedy znowu pojawią się – a potem upadną – nowi, wspaniali bohaterowie (s. 15).

Co się stanie, gdy dotychczas znany świat zatrzęsie się w posadach i ulegnie nieodwracalnej destrukcji? Gdy wszyscy ludzie znikną, a pozostanie wyłącznie śmierć i zniszczenie? Wśród apokaliptycznych zgliszcz ostaną się jedynie zwierzęta, które rozpoczną walkę o przetrwanie. Zatruta woda, brak jedzenia, a także wszechobecni wrogowie staną się ich codziennością. Czy w takiej sytuacji może narodzić się nadzieja na lepsze jutro? Powieść Erin Hunter zabierze czytelnika w niesamowitą podróż po zdewastowanym mieście, gdzie głód i cierpienie czają się na każdym kroku.
Kiedy nastąpiło Wielkie Warczenie, Fuksa przetrzymywano w Domu Pułapce. Paradoksalnie katastrofa, niosąca za sobą rozpacz i spustoszenie, zwróciła psu wolność. Teraz musi się on odnaleźć w całkowicie odmienionym świecie, w którym brakuje pożywienia, a przetrwać można jedynie w sforach. Jednak Fuks zawsze był samotnikiem i dbał tylko o siebie. Na zmianę jego przekonań wpływa odnalezienie Belli, siostry z jednego miotu, która stoi na czele zgrai domowych psów. Szkoda tylko, że bandy tej nie da się nazwać sforą, ponieważ są oni rozpieszczeni i nieprzystosowani do samodzielnego życia. Dodatkowo wciąż wypatrują swych długonogich opiekunów, wierząc, że pewnego dnia wrócą. W takim przypadku bohatera czeka niełatwe zadanie polegające na obudzeniu w nich psiego ducha. Zwierzęta te będą musiały przezwyciężyć największe słabości, ale też nauczyć się żyć w grupie.
„Opuszczone miasto” to pierwszy tom serii „Sfora” napisanej przez autorki ukrywające się pod pseudonimem Erin Hunter. Choć książka przeznaczona jest dla młodszego odbiorcy, miejscami ma mroczny klimat, nieodłącznie związany ze wszechobecną śmiercią. Pozycja ta porusza bardzo ważne tematy, lecz czyta się ją niezwykle szybko i z niecierpliwością oczekuje się nowych przygód. Bardzo ciekawie ukazano tu motyw apokalipsy, gdzie to właśnie zwierzęta próbują przetrwać w opuszczonym mieście. Intrygujące również jest samo przedstawienie ludzkiego świata z psiej perspektywy. Dzięki temu można poznać takie nazwy jak hałaskrzynie czy też długonodzy. Z kolei jednym z najważniejszych motywów powieści jest zmiana zwykłych domowych czworonogów w prawdziwą sforę. Wewnętrzną przemianę przechodzi także Fuks, który zaczyna odnajdywać się w grupie i troszczyć o innych. Mimo to do końca pozostaje rozdarty między swym dotychczasowym, samotniczym trybem życia, a nowymi realiami. Miejscami staje się to wręcz irytujące, lecz nie przeszkadza zbytnio w czytaniu.
„Opuszczone miasto” jest ekscytującą pozycją, ukazującą alternatywną wersję znanej ludziom rzeczywistości. Spodoba się ona zarówno młodszym, jak i starszym odbiorcom. Szczególnie zakończenie przykuwa uwagę, obiecując w kolejnym tomie jeszcze więcej niezwykłych przygód.

Kinga Jurczyk

Autorka: Erin Hunter
Tytuł: Opuszczone miasto
Liczba stron: 320
Przełożył: Adrian Tomczyk
Cykl: Sfora (tom 1)
Wydawnictwo: Nowa Baśń
Rok wydania: 2023

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *