Łowca – Ewa Żarska

Zarska_Lowca_SprawaTrynkiewicza_500pcxTrzydzieści lat temu w lesie pod Piotrkowem Trybunalskim znaleziono zwłoki trzech chłopców: Krzyśka, Tomka i Artura. Był sierpień 1988 roku. Miesiąc wcześniej odnaleziono tam zwłoki Wojtka w worku. Za zabójstwami stał Mariusz Trynkiewicz. Reportaż Ewy Żarskiej opisuje wydarzenia sprzed trzydziestu lat, jak również dzisiejszą sytuację „Szatana z Piotrkowa”.

Poza 11-letnim Tomkiem, pozostała trójka miała 12 lat. Tajemnicze zaginięcia nastolatków zasiały strach nie tylko w Piotrkowie i okolicach, ale w całej Polsce. Zabójstwa powiązano z modnym wtedy satanizmem, rzekomo przywiezionym z Ameryki. Pierwszym podejrzanym był 42-letni pracownik fizyczny, ale dosyć szybko celem milicjantów stał się były nauczyciel, Mariusz Trynkiewicz. W jego mieszkaniu również znajdowały się satanistyczne symbole. Mężczyzna miał akurat przerwę w odsiadywaniu wyroku za próbę porwania pewnego nastolatka. Zwolniono go, by mógł opiekować się chorą na serce matką. Rodzice ulokowali go w mieszkaniu babci, chcąc ułatwić mu powrót do społeczeństwa. Dawali mu nawet pieniądze, ponieważ sam Trynkiewicz pozostawał bezrobotny.

I to właśnie matki Trynkiewicza, obecnie mieszkającej na drugim końcu miasta, wyjątkowo w tej historii żal. Rodziny ofiar nie otrzymały od nikogo pomocy i wsparcia, uwaga wszystkich skupiła się na mordercy, to niewytłumaczalne i niewyobrażalne, jednak fakt, że ta kobieta musi żyć ze świadomością, że jej syn dopuścił się takich czynów, i kochać swojego jedynaka, również jest bardzo osobliwym i poruszającym dramatem. Ma tylko jego, więc ostatecznie musiała mu wybaczyć. Przez trzydzieści lat przygotowywała mu paczki do więzienia, a obecnie bardzo troszczą się o nią najbliżsi sąsiedzi.

O samym Trynkiewiczu nie ma się co rozpisywać. Co ciekawe, on sam również sobie tego nie życzy. Tam, gdzie obecnie przebywa, może robić, co tylko chce, przyjmować, kogo chce, a wszystko pod nadzorem specjalistów. Rodziny, które rozbił, pozostaną na zawsze nieuleczone. Morderca uniknął kary śmierci i chyba dobrze, bo ta zabolałaby tylko jego matkę. Niestety, jego obecna sytuacja, w tym małżeństwo z młodszą kobietą o dosyć kontrowersyjnych poglądach, ma ze sprawiedliwością niewiele wspólnego.

Tytuł: Łowca. Sprawa Trynkiewicza

Autor: Ewa Żarska

Liczba stron: 237

Rok wydania: 2018

Wydawca: Znak

About the author
Łukasz Muniowski
Doktor literatury amerykańskiej. Jego teksty pojawiały się w Krytyce Politycznej, Czasie Kultury, Dwutygodniku i Filozofuj. Mieszka z kilkoma psami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *