Kobiety dyktatorów 2 – Diane Ducret

Kobiety dyktatorów 2Diane Ducret, francuska pisarka, dziennikarka, miłośniczka filozofii i historii sztuki, a przede wszystkim niezwykła kobieta. Jej pierwsza książka „Kobiety dyktatorów” okazała się ogromnym sukcesem.  Do tej pory mieliśmy okazję przyjrzeć się życiu Mussoliniego, Stalina, Hitlera czy Lenina. Ducret kontynuując zagłębianie się w skomplikowane relacje międzyludzkie, stworzyła książkę „Kobiety dyktatorów 2”, w której poznamy kolejne historie miłości, zauroczeń i romansów.

Autorka tym razem przedstawia nam historie Fidela Castro, Chomejniego, Milosevicia, Husajna, Kim Dzongila oraz Osamy bin Ladena.  Większość z nich pochodziła z rodzin średniozamożnych lub ubogich. Nie byli majętni, nie przeszkodziło im to jednak w zdobyciu władzy. Będąc z natury niepokornymi młodzianami, szli w zaparte, realizując marzenia, budując swoje dyktatury na manipulacji, strachu, przebiegłości i wytrawnej grze politycznej. Jaką w tym wszystkim rolę odgrywały kobiety? Otóż całkiem sporą. Poprawiały i ocieplały wizerunek swojego partnera, podkreślały jego pozycję, często bywały buforem pomiędzy życiem codziennym a politycznym, dawały wytchnienie, rozkosz, pobudzały do działania. Często bezgranicznie ufne, posłuszne, ślepo zapatrzone w ukochanego mężczyznę, dla którego gotowe są na każde poświęcenie.

„Co wieczór muszę być gotowa, na wypadek gdyby przysłał po mnie gwardzistę. Nigdy nie wiem, kiedy będzie chciał się ze mną spotkać ani gdzie będę nocować. Ludzie zazdroszczą mi rajskiego życia, tymczasem tak wygląda moja codzienność.”

Niemniej jednak życie u boku dyktatora nie zawsze było wieczna sielanką. W momencie, gdy pojawiała się nowa „ulubienica”, kończyła się dotychczasowa fascynacja, pozostawiając po sobie frustrację i żal. Kto raz związał się z mężczyzną pokroju Castro, Husajna i Kim Dzongila, już nigdy nie mógł wyrwać się spod jego wpływu. Nieważne czy twój los splótł się z losem tego człowieka przypadkiem czy celowo, nieważne czy tego chciałaś czy nie, nieważne czy jesteś jego córką, żoną, kochanką, gospodynią czy sekretarką. Twoje życie nigdy nie będzie już takie jak dawniej, a ty się od niego nie uwolnisz.
Atmosferę, jaka panowała w domu, świetnie opisują słowa Ragad, córki Husajna:

„W innym życiu (…) Saddam byłby zwyczajnym adwokatem, a moja mama Sadżida nauczycielką. Dorastałabym w normalnym świecie, z dala od egoizmu i problemów nierozerwalnie związanych z władzą. Żyłabym w normalnej rodzinie, która znosi tylko to co każda inna.”

„Kobiety dyktatorów 2” to poruszająca opowieść dotykająca najgłębszych i najczulszych stron kobiecej osobowości. Świetnie pokazuje, jak silna, wytrwała i zdeterminowana potrafi być płeć piękna. Wszystkie łączy jedno – chcą być kochane ponad wszystko. Nie zawsze miłość była w pełni odwzajemniona, a świadomość bycia jedną z wielu często przytłaczała. Kobiety jednak dzielnie znosiły wszelkie przeciwności losu, gdyż oprócz uczucia do mężczyzny pozostawała im rodzina, dla której musiały być wytrwałe.

Książkę czyta się niebywale lekko. Liczne cytaty, fragmenty wierszy, wypowiedzi, zdjęcia – wszystko to dodaje autentyczności przedstawionym wydarzeniom. Siłą autorki jest jej styl. Snuje swoją opowieść niczym bajarz z Bagdadu, sprawiając, że chcemy wciąż więcej i więcej. Galeria bohaterek stworzona przez Ducret jest niezwykle barwna, a historie przez nią zebrane pozwolą nam lepiej zrozumieć świat w jakim żyły i motywy, które nimi kierowały.

Dyktatorzy choć posiadali wiele kobiet i znali smak prawdziwej miłości, wierni byli tylko swoim ideałom i polityce. Ta przykra prawda, z jaką musiały zderzyć się kobiety, miała ogromny wpływ na ich dalsze życie. Diane Ducret wprowadza nas w nie po cichu, tylnymi drzwiami, pozwalając zagościć nam w domach rodzin, których dotychczas nikt nie miał okazji poznać od strony prywatnej. Pokazuje nam świat przepychu i wystawnego życia, świat osób żyjących w strachu o życie bliskich, świat kobiet, które zakochały się w niewłaściwych mężczyznach. Zapraszam do poznania tych niezwykłych historii w najnowszej książce Ducret „Kobiety dyktatorów 2”.

Justyna Czerniawska
Ocena: 5/5

Tytuł: Kobiety dyktatorów 2
Autor: Diane Ducret
Oprawa: twarda
Ilość stron: 384
Wydawnictwo: Znak

About the author
Justyna Czerniawska
J jak jedzenie - uwielbiam w każdej postaci i gotować i spożywać U jak upajanie się - upajam się różnymi rzeczami, dobrą kanapką, pogodą, widokiem, książką S jak stwórca - o tak, bywam czasem stwórcą, gdy maluję obrazy :) T jak totalnie nieprzewidywalny leń - czasami dopada mnie właśnie taki potwór i z reguły przegrywam z nim zacięty bój Y jak "yyyyy" - czyli bardzo skomplikowana formuła, którą najczęściej powtarzam w myślach, gdy się nad czymś głęboko zastanawiam :P N jak nieznośna - bywam czasami i taka, szczególnie wtedy gdy mi na czymś zależy A jak ambicja - moja zmora od lat, nie mogę się jej pozbyć i dręczy mnie za każdym razem gdy się za coś wezmę

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *