Brian Windhorst – LeBron S.A.

Brian Windhorst jest jednym z najlepszych i najlepiej poinformowanych ekspertów regularnie zapraszanych przez stację ESPN do programów poświęconych NBA. Jego znajomość ligi jest wręcz oszałamiająca, a to, jak potrafi przekazywać koszykarską wiedzę, godne pozazdroszczenia. Informacje z zaplecza ligi mają jednak swoją cenę, a tą są poprawne stosunki z najwspanialszymi sportowcami świata. Dlatego też próżno od książki Windhorsta LeBron S.A. oczekiwać ujawnienia faktów, które mogłyby skompromitować, albo chociaż postawić w negatywnym świetle, jej bohatera.

Historia LeBrona sama w sobie jest materiałem na dobry film. Chłopak z niezbyt ciekawego miasta Akron w bardzo nijakim stanie Ohio wyrywa się z biedy dzięki niesamowitemu talentowi i determinacji. Trafia do drużyny ze swojego rodzinnego stanu, początkowo odnosi indywidualne sukcesy, ale jego Cavaliers nie mogą sięgnąć po mistrzostwo. Odchodzi do innej drużyny, tam w cztery lata dwa razy wygrywa finały NBA. Wraca jako syn marnotrawny i w końcu pod jego wodzą Cleveland Cavaliers, drużyna, która nigdy nie zasmakowała sukcesu, zdobywa upragniony tytuł mistrzowski.

Nie boiskowe sukcesy są jednak tematem opowieści Windhorsta. To książka o budowaniu własnej marki, o odważnych decyzjach i niesamowitej pewności siebie, pozwalającej owe decyzje podejmować. Jednocześnie książka jest kolejnym krokiem w konstytuowaniu marki, prezentuje ona bowiem LeBrona jako osobę niemal bez skazy. Każda jego decyzja jest wytłumaczona, ewentualny błąd wyczerpująco wyjaśniony, a triumf naświetlony. Można się domyślać, że jako dość głośny krytyk mediów James w jakimś stopniu kontrolował jej treść. Rezultatem tego procesu jest bardziej produkt PR-owy niż pełnoprawna książka dziennikarska. Nie jest też tak, że talent pisarski Windhorsta czyni ją naturalną. Dla fanów sportu „LeBron S.A.” jest lekturą ciężką i raczej zbędną.

Tytuł: LeBron S.A. Sportowiec wart miliard dolarów
Autor: Brian Windhorst
Przekład: Michał Rutkowski, Tymon Rutkowski
Liczba stron: 315
Wydawnictwo: SQN
Rok wydania: 2020

About the author
Łukasz Muniowski
Doktor literatury amerykańskiej. Jego teksty pojawiały się w Krytyce Politycznej, Czasie Kultury, Dwutygodniku i Filozofuj. Mieszka z kilkoma psami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *