Anonim

Schemat_StrobelDobra powieść kryminalna powinna już od pierwszych stron przyciskać czytelnikowi broń do gardła, porywać do stylistycznej niewoli, zmuszać, by podążał w najgłębsze otchłanie ludzkiej duszy. Dogłębnie poruszać, zadziwiać, wzbudzać dreszcz emocji. Taki właśnie jest „Schemat” autorstwa Arno Strobla.

Hamburg, słoneczny poranek. Studentka dziennikarstwa Nina Hartmann otrzymuje nietypową przesyłkę – książkę oprawioną w ludzką skórę. Tego samego dnia ginie Heike Kleenkamp – córka znanego wydawcy książek, na domiar złego w pobliskim parku zostaje odnalezione zmasakrowane ciało młodej kobiety. Okazuje się, że w mieście grasuje seryjny morderca, który zabija swoje ofiary, wzorując się na powieści kryminalnej pod tytułem „Schemat”. Policjanci Stephan Erdmann i Andrea Matthiessen mają przed sobą nie lada wyzwanie. Muszą odnaleźć psychopatycznego mordercę, zanim jego ofiarą padną kolejne niewinne kobiety.

Akcja powieści rozgrywa się w dwóch miejscach jednocześnie. W wątek główny zostają wprowadzone krótkie rozdziały opisujące przeżycia ofiar. Autor w bardzo wiarygodny sposób opisuje strach porwanych kobiet. Dokładnie, plastycznie przedstawia zimny klimat miejsca kaźni. Działające na wyobraźnię obrazy sprawiają, że możemy niemalże sami wczuć się w położenie ofiar i poczuć na karku oddech śmierci.

Dodatkowym plusem powieści jest nietuzinkowy pomysł prowadzenia „książki w książce”. Całość wypadła bardzo spójnie, brak tu nieścisłości czy niedopowiedzeń. Na korzyść przemawia także dynamiczna akcja, dzięki której „ Schemat” szybko się czyta. Książka trzyma w napięciu już od pierwszych stron. Autor ujawnia rozwiązanie kryminalnej zagadki dopiero pod sam koniec. „Schemat” momentami przeraża brutalnością opisów, ale wzbudza ciekawość, co sprawia, że czyta się go z zapartym tchem.

Sposób działania sprawcy, okrucieństwo, z jakim traktuje on swoje ofiary, skojarzyć można z „Milczeniem Owiec”. Trudno jednak, jednoznacznie stwierdzić, że autor wzorował się na słynnej powieści Thomasa Harrisa. „Schemat” jest książką, która mnie osobiście przypadła do gustu. Zapada w pamięć, zmusza do refleksji nad pewnymi kwestami. Powinna trafić na półki każdego fana powieści kryminalnych jako lektura obowiązkowa.

Karolina Serwach
Ocena: 4.5/5

Tytuł: Schemat
Autor: Arno Strobel
Okładka: miękka
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *