PATRONAT SZUFLADY: Książka o wodzie – Aleksandra Kardaś

Wydawnictwo MG słynie przede wszystkim z pięknie wydawanej klasyki. Książka o wodzie to wyjątek w jego katalogu – dzieło napisane przez doktor nauk fizycznych, dotyczące jednej z najważniejszych substancji na Ziemi.

Woda to temat zbyt rozległy, by go wyczerpać w jednej książce. Aleksandra Kardaś przedstawia unikatowość i wszechstronność wody, zajmując się nią głównie od strony fizycznej, oczywiście z racji swojego wykształcenia. Same oceany, zajmujące 70% Ziemi, stanowią 97% wszystkich światowych wód. Jeziora, bagna, atmosfera, rzeki i organizmy żywe to jedynie 1,2%. Nie powinno więc dziwić stwierdzenie autorki, że „gdybyśmy, wzorem fizyków, chcieli stworzyć sobie wizję idealnej, sferycznej, jednorodnej Ziemi, byłaby to kula całkowicie pokryta oceanem” (s. 58).

W skali światowej są to dane wręcz przytłaczające, podkreślające bezsilność człowieka w ewentualnym starciu z żywiołem, jakim jest woda wprawiona w ruch pod postacią potężnych fal, huraganów czy nawet gradu. Nauka doskonale zdaje sobie sprawę z tych właściwości wody, stąd jej zastosowanie chociażby w sterowanych cyfrowo wycinarkach wodnych. Ale woda to przede wszystkim życie. To z niej przecież rozpoczęła się lądowa ekspansja bardziej zaawansowanych organizmów. Nasze ciała składają się z niej w 60-70% (zależnie od płci). Dzięki wodzie utrzymujemy stałą temperaturę ciała, a nasz mózg jest bezpieczny w czaszce. To tylko wybiórcze przykłady tego, jak wiele jej zawdzięczamy.

Główna cechą wody, podkreślaną przez autorkę, jest jej uniwersalność. Woda jest we wszystkim, jest wszędzie, bez niej życie naturalnie nie byłoby możliwe. Książka o wodzie, poza świetnym wprowadzeniem w temat, stanowi całkiem niezłe powtórzenie z nauk ścisłych i przyrodniczych. Jeśli ktoś zapomniał o tym, czym jest siła Coriolisa, co to takiego ablacja czy depozycja, warto, by po nią sięgnął. Tym bardziej, że to naprawdę bardzo ładnie wydana książka.

Tytuł: Książka o wodzie
Autor: Aleksandra Kardaś
Liczba stron: 236
Rok wydania: 2019
Wydawnictwo: Wydawnictwo MG

About the author
Łukasz Muniowski
Doktor literatury amerykańskiej. Jego teksty pojawiały się w Krytyce Politycznej, Czasie Kultury, Dwutygodniku i Filozofuj. Mieszka z kilkoma psami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *