Dlaczego ryby nie toną? – Anna Claybourne

737301574oKażdy rodzic prędzej czy później musi stawić czoła pytaniom swoich pociech. To wcale nie są pojedyncze, pojawiające się raz na jakiś czas przypadkowe zapytania o to czy tamto. To jest wielki etap miliarda pytań o wszystko! Dzieci chcą wiedzieć: dlaczego (to ulubione w zestawie), a po co, kto, komu itp. Oczywiście po jednym dlaczego szybko następuje kolejne – to prawdziwa niekończąca się historia!

Dlatego należy doceniać publikacje takie jak „Dlaczego ryby nie toną?”, w której Anna Claybourne rzetelnie i z humorem odpowiada na wszelkie wątpliwości dzieciaków dotyczących flory (z rzadka) i fauny (przede wszystkim).

Autorka publikacji popularnonaukowych dla najmłodszych najnowszą książkę rozpoczyna od… początku – wyjaśnia, czym w ogóle jest zwierzę. Odkrywa przed czytelnikami fascynujący świat przyrody. Zaspokaja dziecięcą ciekawość, odpowiadając na najbardziej skomplikowane, wstydliwe czy absurdalne (z pozoru) pytania, np.: „Które stworzenia mówią?”, „Czym się odżywiają i dlaczego?”, „Czy myją zęby i noszą ubrania?”.

Claybourne przedstawia zwyczaje zwierząt oraz pomaga zrozumieć ich zachowania i potrzeby. Przypomina też, że my sami jesteśmy częścią tego niesamowitego świata. Zwraca uwagę na piękno natury, ale także jej niebezpieczeństwo. Obala powszechne mity i rzetelnie wyjaśnia wątpliwe kwestie (m.in. rzekomej ślepoty nietoperzy czy świetnej pamięci słoni).

Największym walorem tej książki jest rzeczowość, humor i forma – w krótkich notatkach (i towarzyszących im ilustracjach) autorka, najczęściej na zasadzie pytanie – odpowiedź, opowiada o konkretnych zagadnieniach. Omawia charakterystyczne cechy różnych zwierząt, różnice między poszczególnymi gatunkami. Claybourne posługuje się żywym, obrazowym językiem (wykorzystując rozmaite związki frazeologiczne i inne trwałe połączenia wyrazowe), pełnym porównań pobudzających wyobraźnię oraz odwołujących się do wiedzy dzieci o świecie. Naturalnie wprowadza fachową terminologię. W pełni angażuje czytelnika m.in. poprzez zagadki czy zadawanie pytań.

Nie można pominąć także świetnej oprawy graficznej, o którą zadbała Claire Goble – wiele tu zdjęć, starych ilustracji, historii rysunkowych, symboli. Jest kolorowo, ale przejrzyście i przede wszystkim merytorycznie. Publikację kończy glosariusz, gdzie w przystępny i lapidarny sposób wyjaśniono najważniejsze pojęcia z dziedziny przyrody.

Anna Claybourne odpowiada na wszystkie pytania najbardziej dociekliwego czytelnika. Otwiera przed nim skrzynię pełną skarbów i zachęca do formułowania kolejnych pytań oraz samodzielnego poszukiwania odpowiedzi. Z pewnością „Dlaczego…” jest jedną z inspirujących książek dla młodszego (choć nie tylko!) odbiorcy, stymulującą wyobraźnię, szlifującą rozmaite umiejętności (m.in. logiczne myślenie, proces skojarzeniowy, a nawet spostrzegawczość).

Autorka jest przyjaciółką dzieci i zwierzaków, o jednych i drugich wie naprawdę wiele i swoją ogromną wiedzą potrafi się dzielić w bardzo przyjemnym stylu. „Dlaczego…” to doskonały materiał dydaktyczny, jako wstęp do szkolnej przyrody (i biologii) pozwoli dzieciom zrozumieć podstawowe mechanizmy rządzące światem natury oraz ułatwi przyswajanie dalszych informacji. To skarbnica ciekawostek, które zaskoczą niejednego (również dorosłego) czytelnika.

Kinga Młynarska

 

About the author
Kinga Młynarska
Mama dwójki urwisów na pełny etat, absolwentka filologii polskiej z pasją, miłośniczka szeroko pojętej kultury i sztuki. Stawia na rozwój. Zwykle uśmiechnięta. Uczy się życia...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *