DIY dla dzieci – recenzja „Zrób sobie komiks”

Popularna ostatnimi czasy forma książek angażujących czytelnika do aktywnego uczestnictwa w odbiorze dotarła także do świata komiksów. Z jednej strony w księgarniach pojawiły się komiksy paragrafowe od wydawnictwa Foxgames, w których, oczywiście w obrębie tego, co przewidział autor, czytelnik sam decyduje, w jakim kierunku potoczy się akcja, z drugiej natomiast Znak Emotikon wypuścił na rynek książkę „Zrób sobie komiks”, która w formie przypomina publikacje typu „Zniszcz ten dziennik”.

ZSKkasinski

W licznych dyskusjach dotyczących kondycji polskiego komiksu, a szczególnie jego przyszłości. podnoszony jest temat wychowania młodego pokolenia na nowego czytelnika. Czytelnika, dla którego komiks będzie medium naturalnym. Oprócz kwestii samych czytelników warto zwrócić uwagę na to, że trudno będzie mówić o prężnie działającym rynku bez własnych twórców komiksowych. W tym kontekście Piotr Kasiński i Robert Trojanowski, autorzy „Zrób sobie komiks”, stawiają przed sobą ambitne zadanie. Krótkie wprowadzenie do historii komiksu oraz omówienie podstawowych pojęć z nim związanych prowadzi do najważniejszej części książki, tworzenia własnej opowieści obrazkowej.

„Zniszcz ten dziennik” jest bowiem tylko jednym z tropów. Książka Kasińskiego i Trojanowskiego zamiast radosnego bazgrania serwuje młodemu odbiorcy uproszczony przepis na start w bogatym świecie tworzenia opowieści. Autorzy przygotowali zestaw ćwiczeń i zadań, które mają na celu zmobilizowanie dziecka do wymyślania własnych historyjek, postaci i wydarzeń. Jednocześnie zwracają uwagę na składowe komiksu, wprowadzając takie pojęcia jak kadr, plansza czy dymek.

„Zrób sobie komiks” jako publikacja skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym tym samym nie tylko pobudza je do twórczego działania, ale także oswaja z językiem komiksu. A jak wiadomo, czym skorupka za młodu nasiąknie…

Karol Sus

Autor: Piotr Kasiński
Okładka: Robert Trojanowski
Ilustracja: Robert Trojanowski
Wydanie: I
Data wydania: Maj 2018
Druk: czarno-biały
Oprawa: miękka
Format: 165×225 mm
Stron: 240
Cena: 29,90 zł
Wydawnictwo: Znak
ISBN: 9788324050611

About the author
Karol Sus
Rocznik ‘88. Absolwent Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego w Olsztynie. Wychowany na micie amerykańskiego snu. Wciąż jeszcze wierzy, że chcieć – to móc. Wolnościowiec. Kinomaniak, meloman, mól książkowy. Namiętnie czyta komiksy. Szczęśliwy mąż i ojciec.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *