Z nicości w nicość – Radosław Medard

Z NICOŚCI W NICOŚĆ

ZUIHITSU, CZYLI CYKLE SZKICÓW ALBO PROZA UMIARKOWANA

anna

[wprowadzenie]

Zacytujmy Eckharta: „miłowanie Boga jako nie-Boga (niht got), jak wieczne pogrążanie się (versinken) z nicości w nicość”. Seisetsu, japoński mistrz zen, powiedziałby: „Tak należy rozumieć zasadę spokoju”, picie herbaty jako nie-herbaty…

Suzuki

CYKL  K

ARAMEJSKI

***

Ciężarna nosi węgiel w wiadrze. Może jej pomaga cała kamienica, tylko ty tego nie widzisz,  bo jesteś przechodniem. Wprawdzie teraz jest sama, ale co to znaczy wobec ogromu ludzkiej dobroci. Nie bądź zły.

***

Żałoba jest bezmyślna i dopasowana. Jak szpitalny papieros.

***

Czytam z twoich ust. Bo zębów już nie masz. Kiedyś to dopiero była młodość. Robiło się wszystko nie patrząc na nic, nie oglądając na nikogo. Zauważyć to była niewyobrażalna strata czasu, bo czym jest czas. Teraz to dopiero jest starość, nie ta pod pięćdziesiątkę. Kiedy ktoś cię pyta, czy ci czego nie trzeba. Nie, niczego ci nie trzeba. Może przeczytałbyś jakąś dobrą powieść, po tym jabłku. Bo najpierw jabłko. Starannie obrane. Jesteś fanatykiem życia i dokładności. A powieść to przecież życie. Życie. Nienawidzisz autobiografii, książek podróżniczych, reportaży. Ale powieść, prawdziwa powieść tak. To cię interesuje. Zero prawdy, same zmyślenia,  jak w dzieciństwie. Podnosisz z ziemi brudne ciastko i wkładasz je do ust.

***

Co było jajko. Co była kura. Powierzchnia urodziła glebę.

About the author
Radosław Medard
Radosław MEDARD (XXI w.) creative writing (SLA), medycyna, cywilizacja śródziemnomorska, retoryka, porównawcze studia cywilizacji (miedzy socjologią a filozofią; specjalność: kultura japońska), reżyseria teatralna i filmowa, ale przede wszystkim rzeźba („Najwcześniejsze moje wspomnienie z dzieciństwa wiąże się z histerycznym płaczem do-wewnątrz, bo w trakcie lepienia zabrakło mi nagle plasteliny”, z małego tyrana nie wyrósł duży tyran, wręcz przeciwnie, leonurus cardiaca, „serdecznik pospolity”, nazwy ludowe: lwi ogon, gęsia stopa); po okresie rekonwalescencji powrót do pisania, do linorytu, figurek z glinki szamotowej; autor prozy, również zuihitsu. Mąż.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *