Wiara – Anna Kańtoch

wiara„Wiara” Anny Kańtoch, znakomitej autorki powieści kryminalnych i fantastycznych, jest opowieścią trzymającą w napięciu od pierwszej do ostatniej strony. Porusza niezwykle frapującą i złożoną tematykę, jaką jest zmowa milczenia w małej, zżytej ze sobą wiejskiej społeczności. W swojej narracji autorka przenosi czytelników w lata osiemdziesiąte, do podbeskidzkiej wsi – Rokitnicy. Wydarza się w niej seria zabójstw młodych kobiet.

W sprawie toczy się oficjalne dochodzenie, prowadzone przez przysłanego z Bielska oficera Milicji Obywatelskiej, i prywatne śledztwo miejscowego proboszcza. Milicjantów interesuje kwestia wykrycia mordercy. Natomiast ksiądz pragnie wyjaśnić przyczyny dziwnych śmierci i zniknięć miejscowych proboszczów, które nadały Rokitnicy opinię „przeklętej parafii”. W tle narracji przewija się posępna przepowiednia o złu, które ma nadciągnąć od Wschodu. Cała sprawa zresztą dziwnie zbiega się w czasie z budową niedaleko wsi elektrowni i katastrofą reaktora w Czarnobylu.

Autorka buduje wielopoziomową intrygę, której wątki przeplatają się w losach kolejnych postaci. Rokitnica okazuje się miejscem, w którym każdy coś ukrywa, a mieszkańców dręczy poczucie winy związane z tajemniczą rodzinną tragedią sprzed wielu lat. Wszyscy starsi ludzie we wsi zazdrośnie strzegą owego sekretu i wypierają z pamięci dramatyczne wydarzenia. Kańtoch neguje tu popularny w literaturze idealny obraz małej, hermetycznej społeczności. Ukazuje ukrywane na różne sposoby i mistyfikowane okrucieństwo oraz nieczułość na cudzy los. Wszelkie próby naruszenia owego tabu mieszkańcy traktują wrogo, a wtedy przeciwnikiem może okazać się każdy: przysłany z miasta milicjant, zbyt młody proboszcz, wścibscy letnicy albo gadatliwa sąsiadka. Niemal każda z postaci powieści ma na koncie poważne życiowe błędy, których suma złożyła się na tragedię w Rokitnicy.

Anna Kańtoch doskonale oddaje realia i atmosferę Polski sprzed trzydziestu lat. Pełnej wzajemnej nieufności i przeczucia schyłku, kraju, w którym nawet najbardziej fantastyczne przepowiednie nabierały znamion prawdopodobieństwa. Mroczna atmosfera powieści przywodzi na myśl twórczość autorów skandynawskich. Mniej chodzi w niej o oddanie zawiłości śledztwa i kryminalną zagadkę, a bardziej o opis społeczności opętanej wiarą prowadzącą do zbrodni.

 

Autorka: Anna Kańtoch

Tytuł: Wiara

Wydawnictwo: Czarne

Data wydania: 14 czerwca 2017

 

About the author
Ewa Glubińska
historyczka, feministka, wielbicielka herstories pisanych przez życie i tych fikcyjnych również

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *