Wampir – Wojciech Chmielarz

wampir„Wampir” Wojciecha Chmielarza to wyprawa do ciemnej strony miasta. W Gliwicach ginie dwudziestoletni student, a równocześnie internauci prowadzą w sieci poszukiwania zaginionej nastolatki. Jej zniknięcie jest kolejną mroczną i nierozwiązaną sprawą, która wywołuje najrozmaitsze domysły i plotki. Tajemnicę śmierci Mateusza stara się rozwikłać Dawid Wolski, niedoszły absolwent prawa pracujący dla adwokata matki chłopaka. Polak jest zaprzeczeniem człowieka sukcesu – nie został wziętym prawnikiem, za to jego tryb życia i kontakty zawodowe stawiają go raczej na pozycji osoby działającej na granicy prawa i tego, co dozwolone i społecznie akceptowane.

Chmielarz wprowadza nas w mroczną część świata młodzieży, o której większość z nas nie chce wiedzieć. Narkotyki, wymuszenia, prostytucja nieletnich – wszystko to znajdziemy w „Wampirze”. Autor z mistrzostwem rozpisuje nie tylko wątek kryminalny; przedstawia także zbiorowy portret nowej klasy średniej: korupcje, dorobkiewiczostwo, szemranych prawników i biznesmenów. Społeczny krajobraz tak typowy dla wszystkich postkomunistycznych krajów Europy Środkowej po raz kolejny spełnia rolę wszechobecnego bohatera książki. Tu nie chodzi tylko o rozwikłanie zagadek kryminalnych, ale także o opisanie mapy socjologicznych i generacyjnych zmian, które doprowadziły do zbrodni.

Pisarz idzie tu tropem, który zainicjowały powieści skandynawskie, gdzie wątki kryminalne znakomicie splatają się z obyczajowymi. To specyficzny obraz zarówno społeczeństwa, jak i wszelkich zmian niesionych przez zjawiska współczesności. Autorowi udaje się uchwycić nie tylko scenerię postindustrialnych Gliwic, ale nawet specyfikę języka używanego w Internecie i w środowisku młodzieży. Współczesny Śląsk może nie urasta do rangi polskiego Harlemu, ale jest zupełnie odmienny od utartego stereotypu tej części Polski. Nie znajdziemy tu potomków śląskich rodów, nie spotkamy pracowitych, zapobiegliwych i żyjących zgodnie z tradycją Ślązaków. Gliwice są miastem silnie zakorzenionym we współczesności, z upadłą legendą wielkiego przemysłu. Każdy z bohaterów rozpaczliwie usiłuje odnaleźć sobie miejsce w życiu, które dla niektórych okazuje się zbyt skomplikowane. To wszystko, jak i mistrzowsko oddane meandry śledztwa Wolskiego oraz wszelkie perypetie, w jakie pakuje się ten młody i obiecujący detektyw, sprawiają, że powieść nie ma słabych punktów.

Autor: Wojciech Chmielarz
Tytuł: Wampir
Wydawnictwo: Czarne
Data wydania: 18 listopada 2015

About the author
Ewa Glubińska
historyczka, feministka, wielbicielka herstories pisanych przez życie i tych fikcyjnych również

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *