W kręgu mocy Partholonu.Wybranka bogów – P.C. Cast

wybranka_bogowKto z nas nie marzy czasem o jakiejś cudownej odmianie losu? Prawie każdy. Niewielu ludzi na świecie uważa, że wszystko układa się im dokładnie tak jak powinno. Wszyscy inni, nawet ci w miarę zadowoleni ze swego życia, chcieli by je jakoś poprawić. Gdy żyją zbyt nerwowo, marzą o stabilizacji i spokoju, a kiedy życie układa się im jednostajnie i szaro, pragną jakiejś nagłej, ekscytującej odmiany. Rzadko kiedy przychodzi im do głowy przysłowie tak stare, że nawet nie wiadomo na pewno, która ze starożytnych kultur je wymyśliła – „Kiedy bogowie chcą ukarać ludzi, spełniają ich życzenia.” Wiele filmów i wiele powieści bazuje na przekonaniu, że ludzie tak naprawdę nie wiedzą, czego sobie życzyć i zazwyczaj pragną czegoś, co – gdyby się ziściło – przyniosło by im tylko same zmartwienia. Jeśli jednak wierzyć P.C. Cast, czasem można otrzymac szansę całkowitej odmiany życia na coś niewyobrażalnie luksusowego niejako za darmo. Jednak i wtedy jest to rzecz, wbrew pozorom, co najmniej niepożądana. Mówi o tym cykl książkowy „W kręgu mocy Partholonu.” Oto jego pierwsza część, ” Wybranka bogów

Shannon Parker jest nauczycielką. Kocha pracę z nastoletnią młodzieżą, ale mimo to cieszy się bardzo, gdy nadchodzą letnie wakacje. Ma zamiar spędzić je w sposób jak najbardziej beztroski. Przede wszystkim odwiedza Aukcję Przedmiotów Unikalnych. Jej zainteresowanie wzbudza duża etruska waza, ozdobiona wizerunkiem bogini Epony. Młoda kobieta zwraca uwagę głównie na to, że wyobrażona na ceramice bogini ma włosy dokładnie takie same jak ona – czerwonozłote niczym płomień. Potem odkrywa, że ma ona też taką samą bliznę na dłoni. To powoduje, że decyduje się na kupno wazy. Dzięki szczęśliwemu trafowi udaje się jej dokonać tego zakupu za symboliczną kwotę. W drodze powrotnej dziewczynę łapie nieoczekiwana burza. Straciwszy panowanie nad samochodem powoduje wypadek i traci przytomność, a potem budzi się w miejscu, którego nie zna. Czuje się, jakby odniosła ciężką kontuzję i jest zdezorientowana, gdyż wszyscy dookoła odnoszą się do niej jak do udzielnej księżnej. Powoli orientuje się, że biorą ją za kogoś innego. Potwierdza to Alanna, dziewczyna łudząco podobna do przyjaciółki Shannon. Wyjaśnia ona młodej nauczycielce, że jej pani Rhiannon, Wielka Kapłanka Epony, miała dość swych obowiązków względem Partholonu i korzystając ze swej mocy zamieniła się z nią miejcami. Obecnie Shannon musi dokładać wszelkich starań, by dobrze wywiązać się ze swej roli. Może od tego zależeć jej życie. Nie będzie to łatwe gdyż będąc fizycznym odzwierciedleniem postaci Rhiannon posiada zupełnie inny charakter niż ona. Nauczycielka jest tym przerażona, zwłaszcza, że jednym z pierwszych jej obowiązków ma być ślub z… centaurem. Odkrywa też, że wcale nie wszyscy są tu jej życzliwi. Powoli przekonuje się, że szprawy mają się jeszcze gorzej – grozi jej ogromne niebezpieczeństwo, i nie tylko jej, a całej krainie, Partholonowi. Na pewno nie sprostałaby mu arogancka i samolubna księżniczka, która bez skrupułów wpakowała młodą nauczycioelkę na swoje miejsce, ona jednak okazuje się być właściwą osobą do roli wybawcy…

Motyw przewodni powieści nie jest może zbyt odkrywczy – niejeden autor pisał już o współczesnych ludziach, przerzuconych w czasy historyczne albo zgoła mitologiczne, czy nawet do bajkowej krainy. Jednak „Wybranka bogów” to książka nie tylko ciekawa, ale i dobrze napisana. Główna bohaterka jest przede wszystkim wiarygodna – młoda kobieta o bardzo sympatycznej osobowości, impulsywna i uczuciowa, od razu staje się czytelnikowi bliska. Może trochę za szybko adaptuje się w niezwykłej rzeczywistości, ale ostatecznie nie wiemy, jak długo trwałoby przystosowanie współczesnego człowieka, gdyby takie przeniesienie w świat mitów i legend było możliwe. Autor postarał się też by tło, w jakim ukazuje swoją bohaterkę, nie sprawiało wrażenie przeniesionego z komiksu. Kraina Partholon została przez niego odmalowana w tak żywych barwach, że wydaje się być bardziej rzeczywista niż stan Oklahoma, w którym zaczyna się opowieść.

Przemyślenia i skojarzenia Shannon są czasem tak zabawne, że trudno powstrzymać się od śmiechu. Nie ma w nich nic sztucznego, żadnego luzu czy komizmu na siłę, słowem: są to wypowiedzi naturalne i adekwatne do charakteru przedstawianej postaci. Inni bohaterowiem charakteryzują się niemniejszą indywidualnością i głębią psychologiczną. Tocząca się na kartach powieści wojna równoważona jest przez miłość, rodzącą się między mężczyzną a kobietą z dwóch różnych środowisk – w tym przypadku bardzo różnych. Walcząc ramię w ramię z okrutnym wrogiem Shannon i jej niechętnie poślubiony mąż mają okazję poznać się lepiej i pokochać.  Jest w tym piękno i urok, którego nie sposób nie dostrzec. Bardzo też trudno mu nie ulec. W końcu taka jest rola romansów w naszym zyciu, a nie na darmo ten cykl wydał HARLEQUIN.

 Ocena: 4/5

Tytuł: „W kręgu mocy Partholonu. Wybranka bogów”

Autor: P.C. Cast

Język oryginału: angielski

Przekład: Hanna Hessenmuler

Okładka: miękka

Ilość stron: 411

Rok wydania: 2012

Wydawnictwo: HARLEQUIN

About the author
Technik MD, czyli maniakalno-depresyjny. Histeryczna miłośniczka kotów, Star Treka i książek. Na co dzień pracuje z dziećmi, nic więc dziwnego, że zamiast starzeć się z godnością dziecinnieje coraz bardziej. Główna wada: pisze. Główna zaleta: może pisać na dowolny temat...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *