Tajne życie Violet Grant – Beatriz Williams

r,id,d14yMTQ7dV5odHRwOi8vZ2V0LTIud3BhcGkud3AucGwvJTNGYSUzRDY1NDk1NjkzJTI2ZiUzRDAwLzA4LzFDLzAwMDgxQzBBX29yaWdpbmFsXzE5MUYyRUIzODg4RjZDQ0UuanBnO3FeMC45O3ReanBnO3Nea3NpYXpraTtmdF4xTo niesamowita chwila, gdy znajdujemy jakiś fragment przeszłości – fotografię, list, wycinek prasowy. Niemal natychmiast usiłujemy dzięki wyobraźni odtworzyć historię takiej pamiątki. Co się za nią kryje? Dla kogo zawarte w niej informacje były ważne? Jakie znaczenie miała dla ludzi, a może i świata? Nic więc dziwnego, że gdy Vivian Schluyer, bohaterka najnowszej książki Beatriz Williams, dostaje pocztą starą walizkę, natychmiast zaczyna żyć przeszłością swojej krewnej – właścicielki tajemniczej przesyłki.

„Tajne życie Violet Grant” to powieść prowadzona dwutorowo. Pierwsza opowieść to relacja – bohaterkę-narratorkę poznajemy, gdy dostaje awizo. Zaintrygowana pędzi po odbiór dziwnej przesyłki. Na poczcie poznaje uroczego doktora Paula, który – jak na dżentelmena przystało – pomaga jej dźwigać ciężką paczkę. Bohaterowie rozpoczynają subtelny flirt oraz próbują rozszyfrować, co kryje walizka. Drugi tor to historia Violet, ciotki Vivian, do której de facto była adresowana paczka (jej własność). Narracja przenosi nas o 50 lat wstecz, do roku 1914. Violet, kobieta o ambicjach naukowca, wychodzi za mąż za jednego z największych uczonych swoich czasów, jednak za tym małżeństwem podążają same nieszczęścia, by finalnie zakończyć je zabójstwem doktora Granta. Pikanterii sprawie dodaje ucieczka wdowy z kochankiem.

Oba wątki dyskretnie się przenikają. Williams bardzo misternie zbudowała swoją powieść, wywołując u czytelnika wrażenie, że historia lubi się powtarzać, oczywiście w nowych okolicznościach i w innych czasach. Naprzemiennie pojawiające się opowieści subtelnie zapowiadają przyszłe zdarzenia. Autorka wspaniale poprowadziła konstrukcję, inteligentnie powiązała losy obu bohaterek. Same postacie to również wielki walor tej powieści. Przede wszystkim dwie silne kobiety, działające na przekór swoim czasom, konwenansom, oczekiwaniom, wierne sobie i podążające za wewnętrznym głosem, marzeniami, ambicjami.

Violet przyszło walczyć i nieustannie potwierdzać swoją wiedzę i umiejętności w niepewnych latach poprzedzających Wielką Wojnę. Kobieta, mimo że wyróżniająca się umysłem geniusza, musiała znosić wiele upokorzeń oraz zniewolenie (także seksualne), by móc w ogóle wejść do hermetycznego świata fizyki jądrowej. I choć pół wieku później Vivian nieco łatwiej przychodzi zaznaczanie swojej odrębności, wychodzenie poza szereg skostniałych (pełnych obłudy) norm, to kobieta nadal postrzegana jest jako reprezentantka gorszego gatunku. Williams skutecznie obala ten krzywdzący stereotyp (podnosi różne aspekty tej kwestii). Pisarka zwraca uwagę na plotki i grę pozorów, udowadnia, że nie należy oceniać i być pewnym drugiego człowieka, bo nie zawsze okazuje się on tym, kogo skrywa jego maska. Mówi też o psychicznym i fizycznym zniewoleniu, obsesji, a w tle umieszcza wielką politykę i historię, a także ukazuje zmiany społeczno-obyczajowe na przestrzeni 50 lat.

Autorka zadbała, żeby czytelnik był ciągle zaangażowany w historię bohaterek, wprowadziła wątek miłosny i kryminalny, przy czym należy podkreślić, że autorka nie korzysta ze sztampowych rozwiązań. Nie znajdziemy tu ckliwych romansów czy morderczych pościgów. Wszystko jest wyważone, inteligentne, pojawia się także humor w najlepszym wydaniu, ale – co najważniejsze – fabuła wielokrotnie zaskakuje zwrotami akcji.

„Tajne życie Violet Grant” to książka, która usatysfakcjonuje nawet najwybredniejszego czytelnika. Idealne tempo, elegancki (pełen dystansu, humoru i ironii) język, naturalne (i prawdziwie zabawne – kiedy trzeba) dialogi, niebanalna intryga, oryginalne rozwiązania, wspaniałe bohaterki oraz umiejętne podtrzymywanie zaciekawienia składają się na jedną z najlepszych książek tego lata!

Kinga Młynarska

                Ocena: 5/5

  1. Tytuł: Tajne życie Violet Grant
  2. Autor: Beatriz Williams
  3. Okładka: miękka
  4. Liczba stron: 480
  5. Data wydania: 2015
  6. Wydawnictwo: W.A.B.

About the author
Kinga Młynarska
Mama dwójki urwisów na pełny etat, absolwentka filologii polskiej z pasją, miłośniczka szeroko pojętej kultury i sztuki. Stawia na rozwój. Zwykle uśmiechnięta. Uczy się życia...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *