Pinki – Paweł Płóciennik

cc11af1d91_largeMało jest tak barwnych i intrygujących postaci jak bohater ostatniego komiksu Szawła Płóciennika, wydanego przez Kulturę Gniewu. Pinki, najsłynniejszy polski hipis, swymi przeżyciami mógłby obdarzyć co najmniej kilka osób, a i tak wciąż zostałoby mnóstwo anegdot do opowiadania. Z filmem nie wyszło (po szczegóły odsyłam do lektury albumu), na szczęście dzięki warszawskiemu twórcy komiksów czytelnicy mogą poznać postać Krzysztofa Brandta.

Wraz z lekturą komiksu przekonać się można, że Pinki to urodzony gawędziarz. Prowadzona pierwszoosobowo narracja oraz sporadyczne wstawki z rzeczywistych spotkań autora z bohaterem sprawiają, że czytelnik ma wrażenie, iż sam uczestniczy w długich rozmowach pomiędzy Płóciennikiem a Brandtem. Pinki rozpoczyna swoją opowieść od czasów dzieciństwa, malując niewesoły obraz powojennej Warszawy. Dorastał wychowywany przez babcię pośród gruzów zniszczonego miasta. Od najmłodszych lat potrafił zjednywać sobie ludzi. Mimo wszędzie panującej biedy oraz kłopotów rodzinnych Brandt z rozrzewnieniem wspomina najmłodsze lata. Zresztą, optymizm zdaje się nie opuszczać bohatera ani na krok przez całe jego życie. Brandt stara się zawsze szukać pozytywnej strony każdego wydarzenia. A dźwigał w swym życiu wiele ciężarów, pod którymi niejeden by się ugiął. Oddanie mu pod opiekę kilkuletniej dziewczynki czy życie paryskiego kloszarda to kolejne lekcje życia.

Cartoonowa kreska Szawła Płóciennika nadaje opowieści niezwykłą lekkość i ciepło. Kadry nieprzeładowane szczegółami, za to bardzo czytelne sprawnie prowadzą czytelnika przez kolejne etapy życia bohatera. A wykorzystanie różu jako koloru tuszu wydaje się nie tylko świetnym, ale jedynym słusznym zabiegiem.

Opowieść Płóciennika o najbarwniejszym z polskich hipisów nie jest jedynie prostą historią biograficzną. To także opowieść o poszukiwaniu własnej drogi przez życie i ogromnej wytrwałości w podążaniu nią. Pinki, nabierając podczas swego zaskakującego życia mnóstwo życiowej mądrości, dzieli się nią z czytelnikiem, pokazując, że świat może być lepszy. Trzeba tylko zacząć zmiany od samego siebie.

Karol Sus

Pinki
Scenariusz: Paweł Płóciennik
Rysunki: Paweł Płóciennik
Wydanie: I
Data wydania: Maj 2014
Druk: kolor
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Format: 165 × 230 mm
Stron: 210
Cena: 59,90 zł
Wydawnictwo: Kultura Gniewu
ISBN: 978-83-60915-94-3

About the author
Karol Sus
Rocznik ‘88. Absolwent Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego w Olsztynie. Wychowany na micie amerykańskiego snu. Wciąż jeszcze wierzy, że chcieć – to móc. Wolnościowiec. Kinomaniak, meloman, mól książkowy. Namiętnie czyta komiksy. Szczęśliwy mąż i ojciec.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *