Nagroda Nike 2014 przyznana!

Autobiografia Karola Modzelewskiego „Zajeździmy kobyłę historii. Wyznania poobijanego jeźdźca” to polska książka roku 2014!

z16755895Q,Uroczystosc-wreczenia-nagrody-literackiej-Nike--LaJury 18. edycji Nagrody Literackiej NIKE nagrodziło dzieło polskiego historyka mediewisty i działacza opozycjonistycznego czasów PRL. Wyróżnienie to przyznano nie tylko za walory literackie portretu jego barwnego życia, ale także za porywające świadectwo czasów, w jakich przyszło mu żyć. Laureat otrzymał statuetkę dłuta prof. Gustawa Zemły oraz czek na 100 tysięcy złotych.

W wygłoszonej laudacji przewodniczący jury Tadeusz Nyczek odniósł się do najnowszej historii Polski, podkreślając szczególną postawę autora w walce o niepodległość:

„Jego autobiografia, co podkreślimy z całą mocą, jest czymś znacznie więcej niż opowieścią o pojedynczym życiorysie. W końcu każdy z nas ma jakiś prywatny życiorys, ale kiedy historia zabiera wszystkim wolność, jedynie niektórzy biorą na siebie ryzyko życia na ubitej ziemi, twarz w twarz z niebotycznie silniejszym wrogiem. A kiedy ci wojownicy o dziwo po latach wygrywają, zazdrościmy im, że to ryzyko kiedyś podjęli i tym sposobem sami przeszli do historii” – uzasadnił Tadeusz Nyczek.

imagesAutobiografia Karola Modzelewskiego ukazuje dzieje rodziny i losy samego autora na tle historii politycznej Polski od lat 40. XX wieku po chwilę obecną. Opowiedziana z troską o szczegóły historyczne prezentuje postawy opozycjonistów z lat sześćdziesiątych, z czasu „Solidarności” i okresu przemian ustrojowych w naszym kraju. Zwraca uwagę na wielość koncepcji i różnorodność dróg dojścia do pełnej demokratyzacji życia politycznego w Polsce – od prób naprawiania systemu socjalistycznego aż po zupełne odejście od jego założeń. Napisana czystym, precyzyjnym językiem historia jest dokumentem o kolosalnym znaczeniu dla zrozumienia dziejów Polski w drugiej połowie dwudziestego wieku.

Podczas gali wręczono także Nagrodę Czytelników „Gazety Wyborczej”. Otrzymał ją pisarz, prozaik i tłumacz Ignacy Karpowicz za powieść „ości”, wcześniej dwukrotnie nominowany do NIKE za powieści „Cud” oraz „Balladyny i romanse”.

W siódemce nominowanych – poza nagrodzoną autobiografią – znalazły się cztery powieści oraz dwa tomy poetyckie:

– Brygida Helbig „Niebko” (W.A.B., Warszawa), powieść
– Ignacy Karpowicz „ości” (Wydawnictwo Literackie, Kraków), powieść
– Jerzy Pilch „Wiele demonów” (Wielka Litera, Warszawa), powieść
– Patrycja Pustkowiak „Nocne zwierzęta” (W.A.B., Warszawa), powieść
– Szymon Słomczyński „Nadjeżdża” (Biuro Literackie, Wrocław), poezja
– Marcin Świetlicki „Jeden” (EMG, Kraków), poezja

W jury pod przewodnictwem Tadeusza Nyczka zasiedli: Marek Beylin, Piotr Bratkowski, Mikołaj Grabowski, Irena Grudzińska-Gross, Ryszard OściKoziołek, Rafał Marszałek, Stanisław Obirek oraz Maria Poprzęcka.

Laureat NIKE 2014 Karol Modzelewski to wybitny historyk mediewista, profesor nauk humanistycznych, wiceprezes Polskiej Akademii Nauk, działacz Towarzystwa Naukowego Warszawskiego. Zaliczany do grona najbardziej znanych opozycjonistów okresu PRL, za działalność polityczną odznaczony Orderem Orła Białego. W 2007 roku za dzieło „Barbarzyńska Europa” i zawarte w nim badania otrzymał Nagrodę Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.

NIKE jest coroczną, prestiżową nagrodą literacką dla polskiej książki roku.

Nagrody nie można podzielić ani nie przyznać. Do konkursu kwalifikują się utwory reprezentujące wszystkie gatunki literackie (w tym autobiografie, eseje, pamiętniki, itp.) oraz dzieła humanistyczne o wybitnych wartościach literackich. Konkurs dotyczy wyłącznie autorów żyjących. Zwycięzca nagrody jest wyłaniany w trzech etapach. W pierwszym jury wyłania 20 nominacji ogłaszanych w maju. Następnie na początku września jurorzy dokonują wyboru siedmiu finalistów, z których wyłaniany jest zwycięzca. Wybór laureata dokonywany jest przez jury na posiedzeniu w dniu wręczenia nagrody. Do tego momentu ani laureat ani finaliści nie znają ostatecznego werdyktu.
Organizatorem konkursu i fundatorem Nagrody jest Fundacja Nagrody Literackiej NIKE oraz „Gazeta Wyborcza”.

Więcej o Nagrodzie Literackiej NIKE: www.nike.org.pl

283649_1380881103_9b08_p

Dotychczasowi laureaci Nagrody:

2013 – „Ciemno, prawie noc”, Joanna Bator
2012 – „Książka twarzy”, Marek Bieńczyk
2011 – „Pióropusz”, Marian Pilot
2010 – „Nasza klasa”, Tadeusz Słobodzianek
2009 – „Piosenka o zależnościach i uzależnieniach”, Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki
2008 – „Bieguni”, Olga Tokarczuk
2007 – „Traktat o łuskaniu fasoli”, Wiesław Myśliwski
2006 – „Paw królowej”, Dorota Masłowska
2005 – „Jadąc do Babadag”, Andrzej Stasiuk
2004 – „Gnój”, Wojciech Kuczok
2003 – „Zachód słońca w Milanówku”, Jarosław Marek Rymkiewicz
2002 – „W ogrodzie pamięci”, Joanna Olczak-Ronikier
2001 – „Pod Mocnym Aniołem”, Jerzy Pilch
2000 – „Matka odchodzi”, Tadeusz Różewicz
1999 – „Chirurgiczna precyzja”, Stanisław Barańczak
1998 – „Piesek przydrożny”, Czesław Miłosz
1997 – „Widnokrąg”, Wiesław Myśliwski

About the author
Magdalena Pioruńska
twórca i redaktor naczelna Szuflady, prezes Fundacji Szuflada. Koordynatorka paru literackich projektów w Opolu w tym Festiwalu Natchnienia, antologii magicznych opowiadań o Opolu, odpowiadała za blok literacki przy festiwalu Dni Fantastyki we Wrocławiu. Z wykształcenia politolog, dziennikarka, anglistka i literaturoznawczyni. Absolwentka Studium Literacko- Artystycznego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Dotąd wydała książkę poświęconą rozpadowi Jugosławii, zbiór opowiadań fantasy "Opowieści z Zoa", a także jej tekst pojawił się w antologii fantasy: "Dziedzictwo gwiazd". Autorka powieści "Twierdza Kimerydu". W życiu wyznaje dwie proste prawdy: "Nikt ani nic poza Tobą samym nie może sprawić byś był szczęśliwy albo nieszczęśliwy" oraz "Wolność to stan umysłu."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *