„Klątwiarze” Holly Black

Urodzeni dla grobu. Wszystkich to czeka, ale nasza tragedia polega na tym, że przedtem zapominamy pobyć jeszcze kimś innym (s. 683).

Wzbudzają podziw, strach i nienawiść. Za pomocą muśnięcia dłoni zmienią twe wspomnienia, emocje, a także ciało, sprawiając, że staniesz się kimś obcym. Klątwiarze potrafią ukształtować człowieka wedle własnej woli, odebrać mu szczęście albo sprawić, aby nigdy nie istniał. W najnowszej powieści Holly Black odkrywamy ich mroczne sekrety i kłamstwa, w które wbrew sobie uwierzymy.

Cassel Sharpe wywodzi się z długiej linii Klątwiarzy, czyli ludzi, którzy w swych dłoniach posiadają niezwykłą moc zmieniania otaczającej ich rzeczywistości. Rzucanie klątw jest jednak nielegalne, dlatego są oni przestępcami egzystującymi na marginesie społeczeństwa. Takie życie nie dotyczy Cassela, ponieważ jako jedyny w rodzinie urodził się bez klątwiarskich umiejętności, co czyni go obcym nawet we własnym domu. Chłopak mieszka w szkole z internatem i próbuje wtopić się w tłum zwyczajnych uczniów, dlatego każdego dnia udaje kogoś, kim nie jest, aby przypodobać się innym. Nieobce są mu kłamstwa i wszelkiego rodzaju matactwa, które wyniósł na mistrzowski poziom. Pozornie bohater osiąga zamierzony cel, lecz przeszłość niespodziewanie daje o sobie znać. Pojawienie się tajemniczego białego kota może być powiązane z okrutną zbrodnią popełnioną na najlepszej przyjaciółce Cassela, a zarazem jego pierwszej miłości – morderstwem, którego trzy lata wcześniej sam się dopuścił. Nie pamięta jednak tamtej nocy, jedynie czystą, bezsensowną radość. Chłopak zapomniał nie tylko o tym wydarzeniu, ponieważ w swych wspomnieniach odnajduje liczne luki nieznanego pochodzenia. Powtarzające się epizody lunatykowania, a także dziwne zachowanie starszych braci tylko umacniają go w przeświadczeniu, że został on wplątany w niebezpieczną grę o władzę.

Cassel jest postacią, którą bardzo łatwo polubić. Historię ukazano z jego perspektywy, dzięki czemu została ona wzbogacona w cierpki humor i sarkastyczne komentarze. Wydarzenia sprzed trzech lat odcisnęły na psychice chłopaka swe piętno, pogrążając go w nieustającym poczuciu winy. Dopiero groteskowe nocne koszmary zmuszają bohatera do poszukiwania prawdy i walki o własne wspomnienia. Uważa się on za złego człowieka, nie tylko z powodu popełnionej zbrodni, ale również przez zamiłowanie do kradzieży oraz oszukiwania innych. Jednak w rzeczywistości to wrażliwa osoba, której zależy na akceptacji bliskich. Niestety, zamiast tego rodzina wciąż od nowa wbija mu nóż w plecy. Na początku książki Cassel jest trochę naiwny i dość długo zajmuje mu zrozumienie tego, co się wokół dzieje. Wraz z rozwojem fabuły dorasta i poznaje przestępczy świat, a także odkrywa mroczniejszą stronę swej osobowości.

Pierwotnie „Klątwiarze” stanowią trylogię napisaną ponad dekadę temu przez Holly Black, lecz w Polsce historia ta została niedawno wydana w jednej książce. Zawiera ona w sobie takie tytuły jak: „Biały kot”, „Czerwona rękawiczka”, „Czarne serce” oraz krótki dodatek „Lila Zacharov w 13 odsłonach”. Akcja wszystkich części dzieje się w alternatywnej Ameryce, gdzie ludzie posiadający klątwiarskie zdolności są kimś normalnym, ale niepożądanym. W pierwszym tomie można zauważyć pewne nawiązanie do „Alicji w Krainie Czarów”, ponieważ tak jak Alicja goniła białego królika, tak Cassel w swych snach ściga tajemniczego kota.

Książkę cechuje ciężki i przytłaczający klimat przypominający filmy noir. Gangsterskie porachunki, koszmary nękające głównego bohatera oraz intrygi, w które zostaje wciągnięty, sprawiają, że historia momentami wydaje się przerażająca. Niektóre zagadki, z jakimi zmierza się chłopak, nie są trudne do odgadnięcia dzięki licznym wskazówkom pojawiającym się co kilka stron. Świat wykreowany przez autorkę jest dokładnie opisany, czytelnik poznaje prawa nim kierujące, a także to, jak działa tam magia. Szczególnie pierwszych kilka rozdziałów jest bogatych w objaśnienia, przez co mogą wydawać się trochę nudne. Nie trwa to jednak długo i akcja szybko się rozkręca. Niestety, choć „Biały kot” zaciekawia czytelnika, kolejne tomy powielają schemat, jaki w nim występuje. W powieści nie pojawia się zbyt wiele postaci, a większość z nich nie wzbudza pozytywnych uczuć. Są to przeważnie oszuści i zdrajcy pragnący krzywdy Cassela.

„Klątwiarze” autorstwa Holly Black to ciekawa książka, obfitująca w liczne zwroty akcji i przestępcze rozgrywki. Pogoń protagonisty za utraconymi wspomnieniami pokazuje czytelnikowi, że jesteśmy w dużej mierze tymi, za których się pamiętamy. Tymczasem każdy może potencjalnie okazać się zdrajcą, dlatego nie należy nikomu ufać – nawet samemu sobie.

Kinga Jurczyk

Tytuł: Klątwiarze
Autorka: Holly Black
Liczba stron: 752
Wydawnictwo: Jaguar
Rok wydania: 2021

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *