Dziewczyny mają moc – Kate T. Parker

indeksDziewczyny mają moc. Chcemy być sobą” to apoteoza bycia dziewczyną. Kate T. Parker zebrała w albumie dziewczyńskie portrety pełne radości, szaleństwa i ciepła. Oryginalny tytuł: „Strong is the new pretty” mocniej oddaje ideę tego projektu, który w zamierzeniu miał pokazać, że to właśnie siła i moc może być pięknem, czyli cechą tak ściśle powiązaną z byciem kobietą.

Książka podzielona jest na kilka rozdziałów, których tytuły są nazwami cech charakteryzujących silną dziewczynę: pewna siebie, dzika, wytrwała, kreatywna, zdeterminowana, dobra, nieustraszona, radosna, niezależna. Strony każdego z nich wypełniają zdjęcia dziewczynek w różnym wieku, które dosłownie w kilku zdaniach opowiadają o swoim przykładzie opisującym jedną z cech. Znajdziemy więc tu sporo sportsmenek uprawiających dziedziny kojarzące się z chłopcami, młode naukowczynie, pasjonatki rożnego rodzaju hobby. Jest jednak także bardzo dużo takiej zwykłej codzienności, wypełnionej szaleństwem i dzikością: kąpiele, taniec w deszczu, jazda na rowerze. Najbardziej wzruszające są oczywiście te zdjęcia i słowa, które mówią o cierpieniu i chorobach, mimo że występują w kontekście siły i poczucia wygranej. Fotografie oglądane jedna po drugiej układają nam się w portret dziewczyny nieprzejmującej się opiniami innych, przepełnionej radością z tego, kim jest.

Album ten to znakomity prezent dla dziewczynek, które często zagubione są w tym, czego oczekuje od nich społeczeństwo, jak wpływają na nie media, a jak one same się czują i o czym marzą. Książka może być dla nich swoistym drogowskazem – po pierwsze prezentując cechy, które powinny być im bliskie, z drugiej zaś pokazując różnorodność wyglądu i stylu życia dziewczynek. Kate T. Parker zdecydowanie idzie na przekór stereotypom i pragnie pokazać, że możesz być kimkolwiek chcesz – bez względu na płeć. Książka może więc stać się dla dziewczynek i ich rodziców pretekstem do refleksji nad dziewczęcą tożsamością, skłonić do pytania o to, co definiuje kogoś jako dziewczynkę i co taka definicja zamyka.

Tytuł: „Dziewczyny mają moc. Chcemy być sobą”

Autorka: Kate T. Parker

Przekład: Agnieszka Wyszygrodzka-Gaik

Wydawnictwo: Wielka Litera

Premiera: 25 października 2017

About the author
Anna Godzińska
Ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Szczecińskiego, autorka tekstów o miłości poza fikcją w magazynie Papermint oraz o literaturze w Magazynie Feministycznym Zadra. Fanka kobiet - artystek wszelakich, a przede wszystkim molica książkowa;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *