Dlaczego mrówkojady boją się mrówek? – Francesca Gould, David Haviland

Pytania od zawsze towarzyszyły ludzkiej egzystencji. Od zarania dziejów to właśnie one popychały ludzkość do odnajdywania nowych dróg rozwoju. Co się stanie, jak potrę o siebie te dwa kamienie, albo potoczę to okrągłe coś? Dzieci wpadają w szały pytań męcząc swoich rodziców niezwykle trudnymi do odpowiedzi zagwozdkami, takimi jak skąd się biorą dzieci i czemu ja mam siusiaka, a Małgosia nie? Gdy dorastamy pojawiają się wątpliwości egzystencjalne, pytanie o sens życia i o to co się dzieje po śmierci. Ale w międzyczasie, warto by było poznać odpowiedzi na pytania ciut ciekawsze. Bo skąd mamy wiedzieć w jaki sposób hipnotyzują zające?

„Dlaczego mrówkojady boją się mrówek?” jest kolejną książką z popularnego, także w Polsce, cyklu odpowiedzi na pytania przeróżne. Czytelnicy do tej pory mogli przeczytać m.in. „Jak wygrać na loterii” czy „Dlaczego piloci kamikadze zakładali hełmy?”. Autorami książki o dziwnych zwyczajach zwierząt to Francesca Gould i David Haviland. Co czeka nas w środku? Całość podzielona została na osiem rozdziałów, a każdy z nich podporządkowany jest określonemu schematowi zachowań. Mam więc „Sprytne stworzenia”, gdzie dowiem się czy zwierzęta potrafią kłamać albo które ptaki potrafią rozmawiać z łasicami. W każdym z rozdziałów mam kilkanaście różnych przypadków, a każdy z nich potrafi czytelnika zadziwić. Są wprawdzie krótkie, ale przecież nie oczekujemy po nich naukowych dowodów, wyników sekcji czy raportów środowiskowych, tylko doskonałej i ciekawej rozrywki. Nie musimy się obawiać o prawdziwość podanych przykładów. Francesca Gould jest wykładowcą na Uniwersytecie w Bristolu, gdzie zajmuje się anatomią i fizjologią. Czytelnik ma więc pewność, że przytoczone w książce przykłady są jak najbardziej prawdziwe.

Warto się zapoznać z „Dlaczego mrówkojady boją się mrówek?”, chociażby dlatego by przy koktajlu dla wyższych sfer zadziwić towarzyszy. Wprawdzie pozycja ma ponad dwieście stron, ale czytelnik przeczyta ją wyjątkowo szybko. Jest to zasługa nie tylko ciekawego tematu, ale też sposobu w jaki została napisana. Przejrzyście i z humorem. Coś w sam raz na jesienne wieczory.

Ocena: 5/5

Bartosz Szczygielski

 

Tytuł: Dlaczego mrówkojady boją się mrówek?

Autorzy: Francesca Gould, David Haviland

Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie

Stron: 236

About the author
Bartosz Szczygielski
- surowy i marudny redaktor, który oglądałby świat najchętniej z perspektywy dachu psiej budy, oparty o maszynę do pisania. Czyta wszystko, co wpadnie mu w ręce i ogląda wszystko, co wpadnie mu w oko. Chciałby kiedyś przytulić koalę i zobaczyć zorzę polarną – niekoniecznie w tym samym czasie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *