„Alanna. Pierwsza przygoda. Pieśń lwicy.” Tamora Pierce

Przybyłeś tutaj, Alanie z Trebondu, żeby nauczyć się, co to znaczy być rycerzem i tortallskim arystokratą. Niełatwa to rola. Będziesz musiał bronić słabych, słuchać suwerena i być orędownikiem słusznych spraw. Kto wie, może nawet kiedyś nauczysz się odróżniać sprawy słuszne od niesłusznych (s. 34).

Prawdziwy rycerz nie zazna w sercu strachu. Na polu bitwy zostaje do końca walki, broniąc swego króla. Mistrzowsko posługuje się wybranym orężem, hołduje uczciwym potyczkom. Wierzy, że zwycięstwo nad bezbronnym i słabym przeciwnikiem nie przynosi chwały. Wsławia się wspaniałymi czynami, podążając za swym kodeksem. Właśnie taką wojowniczką pragnie zostać Alanna, główna bohaterka książki „Alanna. Pierwsza przygoda. Świat Tortallu. Pieśń lwicy” autorstwa Tamory Pierce. Aby spełnić swe marzenia, będzie musiała przebyć długą drogę, w trakcie której zazna wiele bólu i cierpienia, a także pozna smak prawdziwej przyjaźni i poświęcenia.

Największym pragnieniem dziesięcioletniej Alanny z Trebondu jest zostanie królewskim rycerzem. Niestety, żyje w świecie, w którym tylko mężczyźni mają prawo dzierżyć broń i walczyć o honor. Z tego też powodu ma trafić do klasztoru, gdzie nauczy się umiejętności odpowiednich dla kobiet, takich jak szycie i układanie kwiatów. Z kolei jej brat bliźniak zostanie wysłany do pałacu na rycerskie szkolenie. Thomowi również taki układ nie odpowiada, ponieważ nade wszystko pragnie nauczyć się sztuki magicznej i zostać wielkim magiem. Postanawiają więc przeprowadzić ryzykowny plan – zamieniają się rolami. Thom podrabia list napisany przez ich ojca, a dziewczyna ścina włosy na krótko i przyjmuje imię Alan. Tym sposobem rozpoczynają wielką przygodę. Przyszła wojowniczka w przebraniu rusza z wiernym sługą do stolicy, by rozpocząć szkolenie. Jednakże rzeczywistość jest daleka od jej wyobrażeń. Musi od świtu do nocy przyswajać ogromną ilość wiedzy, w tym z matematyki i filozofii, a walka na miecze ma w sobie więcej z przyjmowania ciosów niż ich zadawania. Pierwsze zwątpienia i upadki pokażą dziewczynce, że prawdziwy rycerz jest kimś bardziej ludzkim i wspanialszym, aniżeli wcześniej sądziła.

Alanna jest niezłomną i odważną dziewczynką, która nie boi się zaryzykować, aby spełnić marzenia. Walczy o to, w co wierzy, jednak potrafi się przyznać do błędu. Choć przeraził ją ogrom nauki i zajęć, po pierwszym pragnieniu ucieczki przezwyciężyła swą słabość i rozpoczęła ciężką pracę nad sobą. Niestety, nie potrafi się utożsamić z własną płcią i stara się przekonać samą siebie, że jest kimś lepszym niż kobieta. Jednakże pokazuje to tylko, jak długa droga ją jeszcze czeka, ponieważ oprócz zdobycia mnóstwa wiedzy i umiejętności Alanna musi zrozumieć, że bycie dziewczyną nie czyni z niej kogoś gorszego i że zasługuje na zostanie rycerzem. Na szczęście posiada prawdziwych przyjaciół, którzy starają się jej to uświadomić, a także dbają, by nie utraciła własnej tożsamości.

„Alanna. Pierwsza przygoda” to pierwsza część czterotomowej serii zatytułowanej „Świat Tortallu”. Książkę napisano w latach 80. ubiegłego wieku, jednak dopiero niedawno została wydana w Polsce. Jest ona skierowana głównie do młodszych czytelników, marzących o wielkich przygodach, w szczególności do małych dziewczynek, które czują się gorsze od chłopców. Świat, w którym żyje Alanna, jest surowy, mężczyzna ma w nim decydujący głos. W takim miejscu młoda wojowniczka udowadnia, że liczy się to, w co wierzysz i kim jesteś w środku, a nie jaką rolę narzuca tobie płeć. Choć książka porusza poważne tematy, czyta się ją szybko i przyjemnie, nieraz zdarza się wybuchnąć śmiechem przy perypetiach bohaterki. Są tu dworskie intrygi, próby przejęcia tronu, praca domowa z algebry, a także presja ukrycia prawdziwej tożsamości.

„Alanna. Pierwsza przygoda. Pieśń lwicy” zabiera czytelników w podróż po świecie średniowiecznej fantasy, w której obserwujemy narodziny legendy. Choć krótka i nieskomplikowana, książka wypełniona jest po brzegi akcją i humorem, który umili niejedno popołudnie.

Kinga Jurczyk

Tytuł: Alanna. Pierwsza przygoda. Pieśń lwicy.
Autor: Tamora Pierce
Cykl: Świat Tortallu
Przełożył: Szypuła Wojciech
Liczba stron: 264
Wydawnictwo: Poradnia K
Rok wydania: 2021

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *