Żydzi polscy. Historie niezwykłe

zydzipolscyHistorie niepospolite ostatnio przeczytałam. O ludziach niezwyczajnych. Dwieście biograficznych notatek o Żydach polskiego pochodzenia,(albo jak kto woli, Polakach wyznania mojżeszowego), zebranych i napisanych przez naukowców Żydowskiego Instytutu Historycznego i ułożonych w zgrabny słownik Żydzi polscy. Historie niezwykłe pod redakcją Magdaleny Prokopowicz i Witolda Sienkiewicza.

Książka stanowi opis dwustu postaci Żydów, którzy w XX wieku nader mocno identyfikowali się z Polską. Są to ludzie funkcjonujący w przeróżnych gałęziach kultury i sztuki, lekarze, chemicy, nauczyciele, sportowcy czy dziennikarze. Szeroka formuła książki przewiduje przybliżenie sylwetek osobistości naprawdę wybitnych, związanych ze światem środowisk twórczych i kultury, polityki, sportu, biznesu, jak również tych, które dzięki sprzyjającym okolicznościom miały znaczący wpływ na polskie życie społeczne i polityczne. [ze wstępu]  Dla przykładu kilka nazwisk pozwolę sobie przytoczyć: Jasieński Bruno, Has Ludwik, Lem Stanisław czy Tuwim Julian. Co jest takiego innego w tym słowniku? Otóż notki biograficzne nie są pisane typowym, ramowym schematem tworzenia w leksykonach. Jest to swoista przystępna eseistyka, która przemówi nawet do największego leniwego czytelnika, w ogóle niezainteresowanego tematem. Biografie wskazują najciekawsze momenty życia bohaterów książki. Przy większości pojawiają się biało-czarne fotografie. Jeśli ktoś lubi przez snem poczytać sobie o kimś, bardzo polecam.

 Ula Orlińska-Frymus

Autor: (red.) M. Wieczorek, W.Sienkiewicz

Tytuł: Żydzi polscy. Historie niezwykłe

Wydawnictwo: Demart SA

Miejsce: Warszawa

Rok: 2015

Liczba stron:400

About the author
Ula Orlińska-Frymus
doktorantka US, ukonczyła szkołę dla emigrantów w Izraelu oraz podyplomowe studium nauki o Holokauście na UW, autorka reportaży z Izraela i Japonii, zakochana w Harukim Murakamim, sushi i komiksach Rutu Modan. A przede wszystkim - mama Franka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *