Willa – Magdalena Zimniak

Willa Magdalena Zimniak„Willa” Magdaleny Zimniak to historia dwóch kobiet krzywdzonych przez mężczyzn. To opowieść o wewnętrznym zniewoleniu, wewnętrznej walce oraz ciężkich życiowych wyborach, nasycona skrajnymi emocjami i lękiem. Mimo elementów horroru książka przedstawia realne piekło, jakie człowiek może zgotować drugiemu.

Kto zetknął się z twórczością Magdaleny Zimniak, ten wie, że jej książki poruszają niełatwe tematy. W powieści „Willa” również nie zabrakło skomplikowanych wątków oraz wnikliwej analizy charakterów  postaci. Głównymi bohaterami jest para małżonków – Artur Rościcki – filolog romański, w wolnym czasie piszący bestsellery, oraz jego piękna żona Marzena – z wykształcenia historyk, z zawodu „żona swojego męża”. Młodzi ludzie zamieszkują w pięknej, starej willi i wiodą wygodne oraz dostatnie życie. Jednak pod przykryciem rodzinnej sielanki kryją się mroczne sekrety.

Marzena stwarzająca pozory bezstresowej i rozpieszczanej mężatki, w rzeczywistości nie jest szczęśliwą kobietą. Nie ma szansy cieszyć się z przywilejów bycia żoną bogatego i znanego męża, ponieważ musi wciąż uważać, aby nie wyłamywać się poza ścisłe ramy zachowań, a nawet myśli. Powinna gotować zdrowe posiłki, kupować najlepsze wino, czytać odpowiednie książki, utrzymywać korespondencję z żonami znajomych intelektualistów, kupować eleganckie stroje… Lista nakazów jest długa, ale do każdego z nich należy się bezwzględnie dostosować, w przeciwnym razie Marzena zostanie ukarana.

Artur stosuje różne kary – od okazywania żonie złego humoru poprzez psychologiczny szantaż aż do karczemnej awantury. Pewnego razu mężczyzna wymyśla nowy, nietypowy sposób pokuty. Zamyka żonę w obskurnej piwnicy. Kiedy Marzena zostaje w pomieszczeniu sama, zasypia na betonowej podłodze.  W jej sennych marach zaczynają krystalizować się obrazy z przeszłości. Kobieta odkrywa, że z willą związana jest tajemnica, która korzeniami sięga do czasów PRL-u. Pojawia się piękna, młoda dziewczyna – Ewa. Marzena obserwuje historię jej toksycznego związku z partyjnym dygnitarzem. W pewnym momencie Ewa odkrywa, że pętla małżeńska zaciska się coraz mocniej i dusi. Powoli wpada w depresję. Los robi jednak tej znękanej kobiecie prezent i rzuca ją w ramiona jedynej, największej młodzieńczej miłości. Ale los jest hojny i okrutny zarazem. Co łaskawie dał, szybko odbiera, zostawiając ból i rozpacz, które doprowadzają do tragedii.

Marzena intuicyjnie czuje, że senna historia w jakiś dziwny sposób wiąże się z jej osobą. Zaczyna prowadzić prywatne śledztwo i dociera do informacji, które nie tylko pozwalają odkryć jej prawdziwą tożsamość, ale potwierdzają, że przeczucia jej nie myliły, że senne wizje mają bezpośredni związek z jej życiem i wyjaśniają wiele spraw.

„Willa” to powieść wielowątkowa. To nie tylko studium rodzinnej przemocy czy psychologiczny portret kobiety o spaczonym postrzeganiu własnej wartości. To dość sprawnie napisany, trzymający w napięciu thriller z elementami horroru. Ta książka spodoba się tym, którzy lubią czytać historie bohaterów o skomplikowanej osobowości, nie obawiają się ostrych scen i umieją się zdystansować, ponieważ momentami skala lęku jest wysoka. Polecam

Klaudia Maksa
Ocena: 5/5

Tytuł: Willa
Autor: Magdalena Zimniak
Liczba stron: 352
Okładka: miękka
Wydawnictwo: JanKa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *