Starsza pani wnika – Anna Fryczkowska

„Starsza pani wnika” to już drugi, po „Kobiecie bez twarzy”, kryminał autorstwa Anny Fryczkowskiej. Oprócz wątku kryminalnego (a nawet dwóch) nie brak tu również elementów humorystycznych, które pozwalają z przymrużeniem oka spojrzeć na smutny w gruncie rzeczy obraz współczesnego świata. Codzienność bohaterów nie nastraja nas bowiem pozytywnie – mamy tu starzejącą się panią Halinę i jej przyjaciółki, które mimo upływu lat starają się trzymać fason, mamy niesamodzielnego, bezradnego Jarosława – wnuka Haliny, mamy wreszcie dręczyciela i mordercę kotów, a także tajemnicze zabójstwo.

Wszystko zaczyna się w momencie, gdy Jarosław postanawia porzucić zawód nauczyciela WF-u i zostać detektywem, by pomóc lekarce Ilonie odzyskać skradziony przez byłego męża obraz. Nadopiekuńcza babcia nie może dopuścić, by już pierwsze śledztwo zakończyło się niepowodzeniem, dlatego po cichu sama rozpoczyna dochodzenie, a następnie podsuwa wnukowi właściwe tropy. W międzyczasie wypowiada też wojnę miejscowemu oprawcy miauczących czworonogów. Dalej będą już trupy i intrygi… Ale nie tylko, ponieważ powieść Anny Fryczkowskiej to także zbiorowy portret ludzi starszych, zwłaszcza kobiet. Pani Halina i jej koleżanki walczą o zachowanie resztek młodości, szukają sobie miejsca we współczesnym świecie, który nie ma im już zbyt wiele do zaoferowania, wręcz odwraca się od nich i traktuje je pobłażliwie. Opiekują się kotami, noszą krzykliwe stroje i ozdoby, próbują jeszcze czegoś się nauczyć, a wszystko po to, by być zauważane i potrzebne, co jednak rzadko kiedy ma miejsce. Ogromną zaletą książki jest zwrócenie uwagi na ten właśnie temat, temat starości; niby znany, a jednak często zapominany lub pomijany milczeniem.

Całość napisana jest zgrabnym, nienagannym językiem. Dobra książka na jesienny wieczór, dla każdego, kto szuka prostej, odprężającej, ale też mądrej lektury. Polecam zwłaszcza miłośnikom kryminałów oraz niebanalnych obrazów współczesności. I kotów.

 

Alicja Rejek
Ocena: 4/5

Autor: Anna Fryczkowska

Tytuł: Starsza pani wnika

Wydawnictwo: Prószyński i S-ka

Rok wydania: 2012

Liczba stron: 440

About the author
Alicja Rejek
Przyszła pisarka, na razie uczęszczająca do jednego z krakowskich liceów. Kocha literaturę; zarówno natchnioną grafomanię, jak i prawdziwy geniusz. Lubi też dalekie podróże, odbyte w czasie przyszłym, silny wiatr i wszystko, co cynamonowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *