Ślepowidzenie – Peter Watts

Slepowidzenie Jak opisać pierwszy kontakt, nie uciekając się do przedstawiania jajogłowych Marsjan, którzy całkiem nam się już przejedli? Można tak, jak zrobił to Peter Watts. „Ślepowidzenie” doczekało się już trzeciego polskiego wydania, na co w pełni zasługuje. Autor serwuje nam twardą science fiction, ze zdecydowanym akcentem na science. Jednocześnie nie brakuje tu pochylenia się nad psychiką człowieka, a także rozważań filozoficznych i moralnych. Warto wspomnieć, że Watts jest z wykształcenia biologiem morskim. Kiedy pisze, przykładowo, o metabolizmie czy genach, czujemy, że dokładnie wie, o czym mówi, i nie zmyśla. No, może trochę, w końcu to fikcja…

Jest rok 2082. Do Ziemi dotarł rój mikrosatelitów nieznanej cywilizacji. Ludzie odpowiadają, wysyłając w kosmos „Tezeusza”. Do załogi statku należą: Siri Keeton – główny bohater – syntetyk z wyciętą połową mózgu, który ma za zadanie przetwarzać uzyskane informacje i wysyłać je na Ziemię; Banda Czworga, czyli lingwistka Susan James oraz jej trzy pozostałe osobowości; Amanda Bates, odpowiedzialna za kwestie militarne, oraz Issac Szpindel – lekarz i biolog. Tą wesołą gromadką dowodzi Jukka Sarasti – wampir. A właśnie, o tym jeszcze nie wspomniałam. W późnym XXI wieku homo sapiens vampiris, wymarły tysiące lat temu, został odtworzony i pomaga człowiekowi, wykorzystując swe nadludzkie zdolności. Wkrótce załodze „Tezeusza” przyjdzie zmierzyć się z „Rorschachem”, pojazdem Obcych, którzy są odlegli do tego stopnia, że nawet pojęcie wrogości nie daje się w ich przypadku zdefiniować według ludzkiej miary.

„Ślepowidzenie” to książka, która nie tylko zapewnia rozrywkę, ale niesie również bogatą treść. Stawia wiele pytań i przedstawia niemal równie wiele odpowiedzi. Czy je przyjmiemy, zależy od nas. Trudno się jednak oderwać od tej magnetycznej lektury, która wywraca świat do góry nogami, trochę przerażając, a trochę zachwycając. Niejako przy okazji Watts stworzył niesamowity klimat, obok którego nie sposób przejść obojętnie. Polecam nie tylko fanom fantastyki naukowej, ale absolutnie każdemu, kto choć od czasu do czasu zadaje sobie pytanie: kim jestem.

Alicja Rejek
Ocena: 5/5

Tytuł: Ślepowidzenie
Autor: Peter Watts
Liczba stron: 406
Rok wydania: 2013
Wydawnictwo: Mag

About the author
Alicja Rejek
Przyszła pisarka, na razie uczęszczająca do jednego z krakowskich liceów. Kocha literaturę; zarówno natchnioną grafomanię, jak i prawdziwy geniusz. Lubi też dalekie podróże, odbyte w czasie przyszłym, silny wiatr i wszystko, co cynamonowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *