Recenzja komiksu „Odwiedziny” Pawła Rzodkiewicza i Pawła Garwola

Trzech kumpli recydywistów wyrusza w podróż pociągiem w celu odwiedzenia Stefana. Stefan wciąż garuje, więc widok znajomych spod celi na pewno go ucieszy. Bury, Cięty i Dziku rozpoczynają nowy etap w życiu. Koniec z rozbojami i kradzieżami, czas na legalną pracę. Między nimi znajdzie się też miejsce dla Stefana, jak już odsiedzi swoje. Co może pójść źle?

odwiedziny

Wszystko.

„Odwiedziny” Pawła Rzodkiewicza (scenariusz), który na potrzeby komiksu zaadaptował swoje opowiadanie, oraz Pawła Garwola, odpowiedzialnego za rysunki, to kolejny już tytuł wydany przez Wydawnictwo Komiksowe pod znakiem Nowy Komiks Polski. Wojtek Szot, który jest redaktorem serii,  pokazał już niejednokrotnie, że doskonale zna rynek i potrafi pokazać polski komiks z jak najlepszej strony. Wystarczy wspomnieć tytuły takie jak „Totalnie nie nostalgia” Wandy Hagedorn i Jacka Frąsia czy dwa świetnie przyjęte albumy od Macieja Pałki – „Jak schudnąć 30 kg” (do scenariusza Tomasza Pstrągowskiego) i „Najgorszy komiks roku”.

odwiedziny_p1

Pisząc o wielkiej katastrofie na końcu albumu, chyba nie zdradzam zbyt wiele. Podobnie jak w filmie „Dzikie historie” Damiána Szifróna z 2014 roku odbiorca już od samego początku domyśla się, ku czemu akcja zmierza. Od finału jest tu bowiem znacznie ważniejszy proces prowadzący do katastrofy.

Dla autorów podróż pociągiem jest bowiem okazją do szerszego spojrzenia na współczesną Polskę. Spojrzenia gorzkiego, ale i cynicznego. Historia Burego, Ciętego i Dzika jest tu zresztą tylko jednym z wątków, a cały komiks przypomina tym samym trochę „Wesele” Wojtka Smarzowskiego, gdzie tytułowa impreza stała się przyczynkiem do rozliczenia z Polską lat 90. W „Odwiedzinach” jest więc wątek szajki młodocianych przestępców, byłego Sybiraka, bogatego biznesmena i skorumpowanego urzędnika czy wiecznie niezadowolonej baby.

odwiedziny_p2

Dodatkowym zabiegiem podkreślającym archetypy przedstawione w komiksie jest ukazanie bohaterów pod postacią zwierząt. Zupełnie jak w „Mausie” Arta Spiegelmana pozwala to na jeszcze głębsze wyobrażenie każdego z bohaterów. Dość proste i intuicyjne skojarzenia opierają się na stereotypach. Tak więc młodociani przestępcy to szczury, dziewczyna to królik, narzekająca baba to krowa, a policjanci to ryby młoty. Rysownik puszcza tu oko do czytelnika, mieszając postaci ludzkie ze zwierzęcymi, a także przedstawiając te same osoby raz jako ludzi, aby zaraz nadać im cech zwierząt.

„Odwiedziny” to kolejny oryginalny tytuł udowadniający, że polski komiks ma wiele do zaoferowania, tak pod względem scenariusza, jak i rysunków. Seria Nowy Komiks Polski wyrasta tym samym na jedną z ciekawszych inicjatyw wydawniczych. Kolejne albumy są już zapowiedziane.

Karol Sus

Scenariusz: Paweł Rzodkiewicz
Rysunki: Paweł Garwol
Wydanie: I
Data wydania: Maj 2017
Druk: kolor
Oprawa: twarda
Format: 210 x 297 mm
Stron: 120
Cena: 59,00 zł
Wydawnictwo: Wydawnictwo Komiksowe
ISBN: 978-83-64638-80-0

About the author
Karol Sus
Rocznik ‘88. Absolwent Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego w Olsztynie. Wychowany na micie amerykańskiego snu. Wciąż jeszcze wierzy, że chcieć – to móc. Wolnościowiec. Kinomaniak, meloman, mól książkowy. Namiętnie czyta komiksy. Szczęśliwy mąż i ojciec.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *