Pietyzm defektu

historia_wszechswiataPaweł Jarodzki jest wrocławskim artystą, którego początki działalności w dziedzinie sztuki sięgają wczesnych lat 80., kiedy to wraz z grupą znajomych założył grupę artystyczną LuXus. Sztuka Jarodzkiego kojarzona jest raczej z obiegiem galeryjnym, choć dzięki wydawnictwu Korporacja Ha!Art czytelnik ma okazję zapoznać się z pracami artysty w domowym zaciszu. Krakowskie wydawnictwo wypuściło bowiem na rynek „Kompletną historię wszechświata ze szczególnym uwzględnieniem Polski”, będącą zbiorem rysunków plastyka. A jest to dzieło o tyle ważne, gdyż – jak zauważa ironicznie sam autor –to jego dzieło totalne, opus magnum. Zresztą autoironia towarzyszy Jarodzkiemu, a wraz z nim czytelnikowi, przez całą lekturę tego sporego albumu.

Jak na dzieło życia album Pawła Jarodzkiego prezentuje wyjątkowo mało osobisty punkt widzenia autora. W pracach zebranych w książce „Kompletna historia wszechświata ze szczególnym uwzględnieniem Polski” artysta ogranicza swoją rolę jedynie do obserwacji. Nadaje to całości odpowiedni dystans, gdzie na pierwszy plan wysuwają się problemy, które dotykały większość zwykłych ludzi burzliwego okresu przejściowego pomiędzy jednym a drugim ustrojem. Jako wielki amator anegdot i aforyzmów, Jarodzki komentuje wydarzenia krótko i rzeczowo, ale zawsze celnie. Minimalizm objawia się nie tylko w jego rysunkach, ale przede wszystkim w hasłach prezentowanych na poszczególnych stronach. Odwołując się do klasycznych bon motów, oddaje całe piękno zabawy słowem. Chyba najsłynniejsze „In art we trust” czy moje ulubione „Prawda was dobije” to gotowe szablony, które świetnie poradziłyby sobie w wielkomiejskim środowisku, gdzieś na murach.

Jak wspomniałem już wyżej, minimalistyczne podejście autor objawia również w graficznej stronie albumu. Przede wszystkim widać olbrzymią fascynację szablonem. Wiele z rysunków wykonanych jest właśnie tą techniką. W przypadku krótkich form, pojedynczych rysunków, gdzie najważniejsza jest pointa, droga ta sprawdza się doskonale. Całkowite odrzucenie szczegółu (poza kilkoma nielicznymi wyjątkami) pozwala czytelnikowi skupić się na istocie rysunku. Jednocześnie autor nie wstydzi się niedociągnięć, plam tuszu, miejsc, gdzie zadrżała ręka, upatrując w nich tej iskierki świadczącej, że sztuka, pomimo swej masowości, nie jest wyrobem rzemieślniczym, wolnym od wad.

„Kompletna historia wszechświata ze szczególnym uwzględnieniem Polski” to ironiczne spojrzenie na dzieje naszego kraju, których obserwatorem był sam autor. Od szarości PRL-u po pełne kolorów czasy współczesne (z pojawieniem się w międzyczasie koloru pomarańczowego od Pomarańczowej Alternatywy) Jarodzki prowadzi czytelnika ze swadą i humorem, nie piętnując, choć jednocześnie bezlitośnie wyśmiewając nasze przywary, błędy i absurdy.

Karol Sus

Kompletna historia wszechświata ze szczególnym uwzględnieniem Polski
Scenariusz: Paweł Jarodzki
Rysunki: Paweł Jarodzki
Wydanie: I
Data wydania: Październik 2014
Druk: czarno-biały
Oprawa: twarda
Format: 290 x 210 mm
Stron: 268
Cena: 59 zł
Wydawnictwo: Ha!art
ISBN: 978-83-64057-54-0

About the author
Karol Sus
Rocznik ‘88. Absolwent Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego w Olsztynie. Wychowany na micie amerykańskiego snu. Wciąż jeszcze wierzy, że chcieć – to móc. Wolnościowiec. Kinomaniak, meloman, mól książkowy. Namiętnie czyta komiksy. Szczęśliwy mąż i ojciec.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *