Patyk – Hanna Samson

a948efae9ecf5a966325139943ec51e8„Patyk” Hanny Samson to wyjątkowo przewrotna książka. Zaczyna się bowiem jak rasowy kryminał i podobnie kończy, ale pomiędzy początkiem i końcem dostajemy znakomitą narrację o przemianie, zrozumieniu i pogodzeniu. To opowieść o sile wspomnień – zarówno tej pozytywnej, jak i niosącej zniszczenie.

Barbara – pracowniczka czasopisma dla kobiet – to typowa współczesna kobieta sukcesu, może nawet lekko stereotypowa: ma dobrze płatną pracę, którą kocha, więc poświęca dla niej związek, mieszka w minimalistycznie urządzonym, pustym apartamencie. Odcięła się całkowicie od rodzinnej Łodzi, uciekła z powodu matki oraz nieszczęśliwej miłości. Jednak jedno wydarzenie, chwila w garażu, zmienia całkowicie jej życie. Nagle w ciemnościach zostaje zaatakowana przez nieznajomego mężczyznę. W obronie dźga go nożyczkami i – przekonana, że zabiła – ucieka.

To graniczne wydarzenie sprowadza bohaterkę z powrotem do matki – w niewyobrażalnym strachu udaje się właśnie do niej, mości się w jej domu jak w macicy – chce znów poczuć tamto bezpieczeństwo i niewinność. Stare – nowe rodzinne mieszkanie, pudełko z pamiątkami, dawni kochankowie, zapomniane przyjaciółki, znajome ulice – wszystko to stawia ją w konfrontacji z przeszłością, ale i teraźniejszością. Weryfikacji poddawane są wspomnienia, a także relacje z innymi ludźmi. Rusza w miasto z vendettą – jej zemsta dotyczy mężczyzn, wyrównuje rachunki we własnym (i nie tylko) imieniu.

Barbara, dzięki swego rodzaju zawieszeniu pomiędzy przeszłością a wyobrażoną przyszłością, poznaje samą siebie. Jej podróż w rodzinne strony jest podróżą do wnętrza własnej psychiki oraz historii. Samson zabiera w nią nie tylko swoją bohaterkę, ale również inne postaci oraz nas, czytelników i czytelniczki. Każe i nam rozprawić się z traumami dzieciństwa i lękami przekazywanymi z pokolenia na pokolenie. Chyba nikogo, kto czytał wcześniejsze teksty Samson, nie zdziwi fakt, że dotyczą one kobiet. To one są w jej powieściach zawsze najważniejsze, to one muszą zrozumieć, kim są, ale także wybaczyć sobie wzajemnie, pójść drogą niezależną od poprzedniczek.

„Patyk” to skromna w rozmiarach, ale szeroka w tematyce i refleksji powieść o dojrzewaniu, o przełomowym momencie, który zmusza do zmiany i stawiania trudnych pytań, szukania odpowiedzi. To także znakomita narracja o sile kobiet i ich solidarności.

Tytuł: „Patyk”

Autorka: Hanna Samson

Wydawnictwo: Znak

Premiera: maj 2016

About the author
Anna Godzińska
Ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Szczecińskiego, autorka tekstów o miłości poza fikcją w magazynie Papermint oraz o literaturze w Magazynie Feministycznym Zadra. Fanka kobiet - artystek wszelakich, a przede wszystkim molica książkowa;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *