PATRONAT SZUFLADY: Serce pasowało. Opowieść o polskiej transplantologii

Drodzy czytelnicy!

Szuflada serdecznie poleca nasz najnowszy patronat w Wydawnictwie Czarnym nad reportażem Anny Matei „Serce pasowało. Opowieść o polskiej transplantologii”.

07615a4374Na świecie pierwszy udany przeszczep nerki przeprowadził w 1954 roku doktor Joseph Murray. W Polsce dokonał tego dwanaście lat później profesor Jan Nielubowicz ze swoim zespołem. Dziś przeszczepia się prawie wszystkie narządy, a skomplikowane przeszczepy wielotkankowe to niemal codzienność. Jednak ta dziedzina medycyny wciąż wzbudza emocje i kontrowersje. Owiana mitami, dla wielu jest etycznie niejednoznaczna.

Anna Mateja zabiera nas na sale operacyjne i pozwala obserwować zmagania wybitnych polskich chirurgów, którzy mimo braku środków, warunków i personelu, mimo ostracyzmu społeczeństwa i podejrzliwości środowiska medycznego nie bali się wcielać w życie śmiałych, obarczonych ryzykiem, wizjonerskich pomysłów.

Ta doskonale udokumentowana książka to jedna z pierwszych prób opisu pionierskich operacji transplantologicznych w Polsce. Powściągliwa i surowa w formie reportażowa narracja jest gestem solidarności wobec transplantologów, a także próbą przywołania pamięci o innych, cichych bohaterach tej opowieści – dawcach.

Czytałem tę książkę tak, jakbym przeglądał się w lustrze i widział wokół siebie tych ludzi, których w większości znam lub znałem. Chciałbym jednak, aby czytelnicy nie tylko zobaczyli zimny obraz, ale też choć trochę odczuli ogromne emocje, które kryją się między wierszami. To one były naszą siłą napędową. Pamiętam, jak w pierwszym roku mojej pracy lekarskiej uczestniczyłem w amputacji nogi. Atmosfera była jak na pogrzebie i po zabiegu spytałem głównego chirurga, o co chodziło, przecież zabieg był konieczny. Kolego, odpowiedział, to wbrew istocie naszego zawodu robić z kogoś kalekę. Gdybym mógł mu przyszyć nogę… tak, to byłoby To.

Prof. Wiesław Wiktor Jędrzejczak

Data wydawnia: 25 maja 2015

Autor: Anna Mataja

Tytuł: Serce pasowało. Opowieść o polskiej transplantologii.

Wydawnictwo: Czarne

Liczba stron: 184

About the author
Magdalena Pioruńska
twórca i redaktor naczelna Szuflady, prezes Fundacji Szuflada. Koordynatorka paru literackich projektów w Opolu w tym Festiwalu Natchnienia, antologii magicznych opowiadań o Opolu, odpowiadała za blok literacki przy festiwalu Dni Fantastyki we Wrocławiu. Z wykształcenia politolog, dziennikarka, anglistka i literaturoznawczyni. Absolwentka Studium Literacko- Artystycznego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Dotąd wydała książkę poświęconą rozpadowi Jugosławii, zbiór opowiadań fantasy "Opowieści z Zoa", a także jej tekst pojawił się w antologii fantasy: "Dziedzictwo gwiazd". Autorka powieści "Twierdza Kimerydu". W życiu wyznaje dwie proste prawdy: "Nikt ani nic poza Tobą samym nie może sprawić byś był szczęśliwy albo nieszczęśliwy" oraz "Wolność to stan umysłu."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *