Obiecaj mi – Richard Paul Evans

Spotykam się czasami z opinią, że mężczyźni nie mogą pisać dobrej kobiecej literatury – z różnych powodów. Na całe szczęście jest ona błędna, czego najlepszy przykład stanowi wzruszająca powieść „Obiecaj mi”, autorstwa Richarda Paula Evansa. Główna bohaterka, Beth, będąca zarazem narratorką, opowiada czytelnikowi o dwóch obietnicach, które zostały jej złożone przez dwóch różnych mężczyzn i o swoim sekrecie, a jej żywa narracja to jeden z wielu atutów tej książki.

Początkowo Beth prowadzi życie pełne szczęścia i miłości. Ma uroczą córeczkę, a chociaż jej mąż pracuje dużo i musi często wyjeżdżać na delegacje, nadal ją kocha. Beth pracuje w pralni kiedy jej córka, Charlotte, jest w szkole. I nagle wszystko się psuje. Pierwszą oznaką nadchodzących kłopotów jest choroba córki. Później nieszczęścia dosłownie zalewają biedną Beth, aż w końcu zostaje sama z chorym dzieckiem i wieloma długami, których jej skromna pensja nie jest w stanie pokryć. Jedyną pomocną osobą na całej planecie wydaje się być Roxanne, jej przyjaciółka, która bezskutecznie stara się ją pocieszyć. I wtedy, zupełnie bez ostrzeżenia, w jej życiu pojawia się Matthew, mężczyzna wyjątkowy w każdym tego słowa znaczeniu. Pomaga zdiagnozować chorobę jej córki, podczas gdy wszyscy lekarze pozostawali bezsilni, a  w dodatku wydaje się znać Beth niemalże tak dobrze jak ona sama. Jego pomoc jest zupełnie bezinteresowna i wszystko wskazuje na to, że zakochał się w niej bez pamięci. Ale każdy, nawet on, ma swoje tajemnice…

Przeżycia głównej bohaterki są przesycone emocjami i opisane niezwykle wiarygodnie. Na początku każdego rozdziału znajduje się fragmentem pamiętnika Beth z danego miesiąca lub tygodnia, stanowiący wprowadzenie, dzięki czemu całość dodatkowo nabiera autentyzmu.

Podczas lektury trudno nie sympatyzować z główną bohaterką i nie smucić się, kiedy przeżywa złe chwile ani nie cieszyć się, kiedy wszystko jej się układa. Postępowanie Beth składnia czytelnika do próby odpowiedzi na pytanie, czy każda matka byłaby zdolna do poświęcenia szansy na swoje szczęście w imię dobra ukochanej córki. Niekiedy ciężko ocenić, co jest ważniejsze: niekończąca się sielanka, bardzo kusząca po tylu ciężkich chwilach czy przyszłość dziecka. A przecież da się ją zmienić dzięki pomocy Matthew, a wręcz manipulować nią przy odrobinie pomysłowości. Charlotte może osiągnąć swoje szczęście w zupełnie inny sposób i dlatego podjęcie tej decyzji jest dla Beth o wiele trudniejsze.

Książkę czyta się szybko i z przyjemnością dzięki tłumaczeniu Hanne de Broekere. Niemniej, zabrakło w niej jednego lub dwóch przypisów. Dlatego radzę przed otwarciem książki sprawdzić, czym jest skip-it oraz babysitter, tak aby później nic nie przeszkadzało w zanurzeniu się w świecie obietnic, który wciąga aż do ostatniej strony. Na końcu książki znajduje się informacja, że na stronie Wydawnictwa Znak można przeczytać przepisy na dania wymieniane w książce i sprawdzić, między innymi, czy wzmiankowany w powieści rosół z kury jest rzeczywiście wart, by się dla niego rozchorować. Osobiście serdecznie polecam przepis na muffinki, które są naprawdę przepyszne.

„Obiecaj mi” to książka o skrywanym przez wiele lat sekrecie, poświęceniu oraz obietnicy, która zmieniła czyjeś życie. Wzrusza, a także bawi, a przede wszystkim zmusza do przemyśleń na temat tego, jak bardzo czyjaś pomoc może odmienić nasze życie i jak łatwo jest zmienić przyszłość.

Dagmara Przymus

Ocena : 4/5

Tytuł : Obiecaj mi

Autor : Richard Paul Evans

Ilość stron : 289

Rok wydania : 2011

Wydawnictwo : Znak

About the author
Dagmara Przymus
obecnie ze wszystkich sił stara się ukończyć swoje wymarzone liceum i przyzwoicie zdać maturę, żeby w odległej przyszłości móc zostać dumną studentką farmacji. W międzyczasie pochłania hurtowo książki (głównie fantastykę) oraz seriale, a także okazyjnie pisze i tłumaczy opowiadania fanowskie. Wielbicielka Wielkiej Brytanii oraz prawie wszystkiego, co z nią związane (aczkolwiek przyznaje, że jedzenie tam mają okropne).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *