Nowe tajemnice Watykanu – Bernard Lecomte

Nowe tajemnice WatykanuLubimy poznawać cudze sekrety i tajemnice. Możemy się oszukiwać i zaprzeczać, ale taka już nasza ludzka natura. Zawsze będzie nas interesowało to co dla nas ukryte. Dlatego, tak łatwo przykuwa naszą uwagę wszystko, co tajemnicze, nieodgadnione i niedostępne. Trudno zatem dziwić się Bernardowi Lecomte, który po sukcesie swojej pierwszej książki „Tajemnice Watykanu” postanowił wykorzystać jeszcze naszą słabość i wydał drugi tom pt. „Nowe tajemnice Watykanu”.

Watykan i to co się w nim dzieje interesuje nas nie od dziś. Choć to najbardziej znany i charakterystyczny symbol katolicyzmu, jest zarazem najbardziej skrytym i konserwatywnym jego bastionem. Wszystkie decyzje zapadają za zamkniętymi drzwiami, co często prowadzi do powstawania wielu niedomówień oraz kontrowersji obrastając skorupką tajemnicy. Wydarzenia opisywane przez autora dotyczą historii nowożytnego kościoła, a konkretnie wieków od XIX do XXI. Podobnie jak w poprzedniej książce, Lecomte dokonał podziału na tematyczne rozdziały, w których opisuje różne zagadnienia i wydarzenia z życia kościoła. „Nowe tajemnice Watykanu” są zatem zbiorem 16 rzetelnych opowieści, popartych solidnymi faktami. Dowiedzieć można się między innymi jaka sztuka teatralna zmieniła życie Piusa XII, jak sprawdził się papież w roli mediatora między mocarstwami, o niepokalanym poczęciu Matki Boskiej, czy o tym kim była Pascalina znana jako „papieżyca”.

O ile Wydawnictwo Znak stanęło na wysokości zadania, oferując nam solidne wydanie powieści, o tyle sam autor niestety się nie popisał. Pod względem merytorycznym nie mam nic do zarzucenia tej powieści, jednak nie pasuje ten nieco pompatyczny i nadmuchany tytuł. Słowo „tajemnica” kojarzy się ewidentnie ze zdarzeniem, o którym wcześniej nigdzie nie można było przeczytać lub usłyszeć, podczas gdy informacje na tematy i zagadnienia poruszane przez Lacomtego można spokojnie znaleźć w Internecie lub książkowych publikacjach. Oczywiście nie wszystkie, ale znaczną większość, dlatego tytułowanie ich słowem „tajemnica”, uważam za lekką przesadę. Książka ta nie należy również do najłatwiejszych w odbiorze. Niektóre rozdziały aż się proszą o rozwinięcie, podczas gdy skumulowane zostały w raptem kilku stronach. Może to powodować niedosyt informacji. Te kilka mankamentów nie jest jednak przeszkodą nie do pokonania. Autor zadbał o sprawny język, który w miarę gładko prowadzi nas przez kolejne opisywane historie.

Jeśli ktoś lubi czytać w środkach komunikacji miejskiej, w drodze do pracy, szkoły, w pociągu, to jest to książka dla niego. Z pewnością zdążymy przeczytać cały rozdział, nie tracąc przy tym wątku. Swoją objętością nie zmęczy i nie zanudzi.  Będzie więc doskonałym przerywnikiem między innymi powieściami.

Justyna Czerniawska
Ocena: 3,5/5

Tytuł: Nowe tajemnice Watykanu
Autor: Bernard Lecomte
Wydawnictwo: Znak
Ilość stron: 317
Oprawa: twarda

About the author
Justyna Czerniawska
J jak jedzenie - uwielbiam w każdej postaci i gotować i spożywać U jak upajanie się - upajam się różnymi rzeczami, dobrą kanapką, pogodą, widokiem, książką S jak stwórca - o tak, bywam czasem stwórcą, gdy maluję obrazy :) T jak totalnie nieprzewidywalny leń - czasami dopada mnie właśnie taki potwór i z reguły przegrywam z nim zacięty bój Y jak "yyyyy" - czyli bardzo skomplikowana formuła, którą najczęściej powtarzam w myślach, gdy się nad czymś głęboko zastanawiam :P N jak nieznośna - bywam czasami i taka, szczególnie wtedy gdy mi na czymś zależy A jak ambicja - moja zmora od lat, nie mogę się jej pozbyć i dręczy mnie za każdym razem gdy się za coś wezmę

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *