Mama ma zawsze rację – Sylwia Chutnik

chutnikKsiążek o macierzyństwie wyszło już trochę ostatnio – i tych z „non-fiction”, i tych cukierkowych. Gdzieś pośrodku miejsce na opisanie własnego doświadczenia znalazła znakomita pisarka – Sylwia Chutnik. „Mama ma zawsze rację” to zbiór felietonów dotyczących – wbrew pozorom – nie tylko macierzyństwa, ale i refleksji na temat kobiecej codzienności. To także zestaw przemyśleń nad sprawami, którym niby przyglądamy się na co dzień, ale nie zawsze mamy czas, by tę obserwację pogłębić – Chutnik pozawala nam więc zatrzymać się i zastanowić.

Chutnik – w swych krótkich tekstach – porusza tematy w oczywisty sposób związane z macierzyństwem: depresja poporodowa, własne niezrealizowane w dzieciństwie pragnienia przerzucone na dzieci, sposób mówienia do własnego potomstwa, brak apetytu u malucha i tym podobne. Nie można odmówić jej umiejętności świetnego opisywania scenek, poczucia humoru, a także – co charakterystyczne dla felietonu jako gatunku – zgrabnego przejścia od szczegółu do ogółu. Drobiazg staje się przyczynkiem do szerokiego spojrzenia na problem, sprawienia, by stał się uniwersalny, znajomy dla każdej z czytelniczek.

Pisarka jednak nie byłaby sobą (i chwała jej za to!), gdyby w swoich tekstach nie poruszała tematów uważanych przez niektórych za drażliwe, niewygodne. Jest tu więc świetnie napisany felieton o rodzicach homoseksualnych, pełen trafnych argumentów za. Porusza też temat, który zazwyczaj „zgrabnie” omijany jest w związkach, czyli pieniądze – pytanie o to, kto zapłaci za zapiekankę jest tylko pretekstem do refleksji na temat patriarchalnych wzorców – które nijak się mają do współczesnych realiów – w których on zarabia, a ona pracuje w domu.

„Mama ma zawsze rację” to prawdziwa opowieść o macierzyństwie – z jego dobrymi stronami, ale i z trudnościami. Chutnik nie lukruje, choć pisze o poważnych sprawach często dość zabawnym stylem. Pozwala nam nabrać wtedy dystansu i spojrzeć na pewne kwestie na nowo, z innej perspektywy. To pisanie przez pryzmat własnego doświadczenia, bez starania się, by wyjść na kogoś innego, pozwala jej opisać z lekkością codzienność polskich rodzin i ich problemy. Książka więc nie jest wydumaną opowieścią o byciu matką, a raczej wprowadza nas w klimat rozmów z najbliższą koleżanką. Znajdzie się więc tu miejsce i na słodycz, i na gorycz, bo nic w życiu nie jest przecież czarno-białe.

Anna Godzińska

Autorka: Sylwia Chutnik
Tytuł: Mama ma zawsze rację
Liczba stron: 126
Wydawnictwo: mamania

About the author
Anna Godzińska
Ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Szczecińskiego, autorka tekstów o miłości poza fikcją w magazynie Papermint oraz o literaturze w Magazynie Feministycznym Zadra. Fanka kobiet - artystek wszelakich, a przede wszystkim molica książkowa;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *