Kroke. Poza dźwiękami – Joanna Laprus-Mikulska

6299906362062Jeśli ktoś oczekuje od tej książki kolejnego wywiadu rzeki, w którym artysta będzie się lansował i zasypywał nas mądrościami, to niech po nią nie sięga. „Kroke. Poza dźwiękami” Joanny Laprus-Mikulskiej to wspaniała podróż po muzyce, świecie – często już zapomnianym – i życiu z trójką niesamowicie skromnych i mądrych muzyków. A wszystko to opakowane w znakomitą formę – okładka oraz zdjęcia w środku książki to uczta dla oka!

Zespół swoją nazwę zaczerpnął z jiidysz – Kroke oznacza w nim Kraków, miasto, w którym zaczęła się ich kariera. Początkowo kojarzony był przede wszystkim z muzyką klezmerską, ściśle związaną z tradycją żydowską. Dziś – dwadzieścia pięć lat od debiutu – grupa znajduje się z jednej strony daleko od swoich korzeni, z drugiej – wciąż do nich wraca i je pielęgnuje. Tę odległość można wskazać w kategoriach geograficznych – Kroke podróżuje i występuje po całym świecie. To także odejście od muzyki żydowskiej i sięganie po inspiracje w różnych tradycjach i regionach.

Książkę rozpoczyna bardzo osobisty wstęp Joanny Laprus-Mikulskiej, poświęcony jej związkowi z grupą. To nie tylko wspomnienie studenckiej fascynacji zespołem, ale i kolejnych spotkań, które ostatecznie doprowadziły do napisania tej książki. Autorka wprowadza nas w magiczny świat Kroke powoli. Najpierw rozmawia z każdym z jego członków, próbuje poznać jego wewnętrzny świat, wskazać, jak wpływa na muzykę. Takie rozmowy w cztery oczy znakomicie pokazują, jakimi indywidualistami są muzycy. Każdy z nich wnosi coś zupełnie innego, wzajemnie się uzupełniają.

Kolejne rozdziały to już wspólne rozmowy dotyczące nie tylko samego zespołu, jego początków czy ważnych momentów, ale także ludzi, spotkań z nimi. Niemal każda opowieść Kroke to narracja o drugim człowieku. Najmocniej uderza w tym wywiadzie rzece właśnie brak swego rodzaju egotyzmu, narcyzmu tak charakterystycznego dla artystów. Muzycy są od tego bardzo dalecy – wciąż opowiadają o tym, z jak wspaniałymi ludźmi udało im się spotkać, zagrać, zabawić. Znajdziemy tu więc nie tylko mnóstwo zabawnych anegdot z tras koncertowych czy sesji nagraniowych, ale też pełne wzruszenia refleksje nad światem. Członkowie Kroke zdecydowanie należą do tych muzyków, dla których granie nie jest jedynie prezentacją własnych umiejętności, lecz przeżyciem metafizycznym, formą komunikacji, ważnym przekazem.

W pytaniach zadawanych przez Joannę Laprus-Mikulską można dostrzec fascynację zespołem i bliski związek z nim autorki – jest to ogromna zaleta tej książki. Autorka bowiem pragnie podzielić się z nami swoim uwielbieniem, pokazać całe piękno muzyki Kroke oraz niezwykłość muzyków. I powstała z tego książka niezwykła – skromna opowieść o wielkim talencie. Gratka nie tylko dla fanów i fanek.

Tytuł: „Kroke. Poza dźwiękami”

Autorka: Joanna Laprus-Mikulska

Wydawnictwo: Świat Książki

Premiera: 11 października 2017

About the author
Anna Godzińska
Ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Szczecińskiego, autorka tekstów o miłości poza fikcją w magazynie Papermint oraz o literaturze w Magazynie Feministycznym Zadra. Fanka kobiet - artystek wszelakich, a przede wszystkim molica książkowa;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *