„Krew i popiół” Jennifer L. Armentrout

Panna czy nie, dobra czy zła, wybrana czy zapomniana, zasługiwałam na to, żeby żyć, nieograniczona zasadami, na które nigdy się nie zgadzałam (s. 392).

W świecie pełnym okrucieństwa prawo wyboru może być luksusem, na który tylko nieliczni są sobie w stanie pozwolić. Własna godność wydaje się być niską ceną za przetrwanie, a schylenie karku przed silniejszym staje się codziennością. Wszystko ma jednak swe granice, co ukazuje książka „Krew i popiół” autorstwa Jennifer L. Armentrout.

Życie Panny, będącej wybranką bogów, jest bardzo samotne. Poppy nie wolno rozmawiać ani dotykać nikogo poza kilkoma zaufanymi osobami. Twarz musi skrywać za długim welonem, a ciało odziewać jedynie w biel. Większość przyjemności, w tym czytanie książek, jest zabronione pod groźbą surowej kary. Od dziewczyny wymaga się bycia pustą skorupą, którą można kształtować według woli starszych. Jej przeznaczeniem jest Ascendencja, mająca wprowadzić kraj w nową erę. Wielkość oczekiwań, a także krzywd i żalu, które musi nieść Poppy, zaczynają ją przerastać, szczególnie że dziewczyna nie zna sensu oraz znaczenia tego, co ją spotyka. Właśnie dlatego, podczas wyjątkowo przykrych nocy, gdy koszmary nie dają jej zmrużyć oka, wymyka się poza mury pałacu, będącego jej więzieniem. Tym sposobem rozpoczynamy przygodę z książką, gdy Panna łamie jedną z licznych zasad i trafia do tawerny, o której istnieniu nie powinna nawet wiedzieć.

Poppy zdecydowanie daleko do pokornej bohaterki. Choć otoczenie pragnie ją złamać, nie rezygnuje ona ze swych przekonań. Przez długi czas znosi upokorzenie i ból zsyłany na nią przez tych, którzy mieli się nią opiekować, a strach przed nieznanym powstrzymuje ją przed sprzeciwem. Wszystko wokół przypomina jej zarówno o zobowiązaniach, jakie ma wobec bogów, jak też o nadchodzącej Ascendencji. Niestety, nikt dziewczynie nie chce wytłumaczyć, na czym ma ona polegać. W końcu bohaterka ma dość i postanawia odzyskać własne życie. Wiąże się to z wieloma czynnikami, drobnymi wyrazami buntu, a także nagminnym łamaniem zasad. Jednak największy na to wpływ ma tajemniczy mężczyzna poznany w tawernie, który niedługo później staje się jej osobistym strażnikiem. Hawkey budzi w niej pragnienia, do których nie wiedziała, że jest zdolna. Przy nim już nie boi się być silna i zawzięta, a co dziwniejsze, odkrywa dziwną chęć dźgania ludzi sztyletem – w szczególności zaś swego ochroniarza.

Postać Hawkey’a może wywoływać mieszane uczucia. Jest on kreowany na czarującego bohatera, którego celem jest wywoływanie pozytywnych uczuć u czytelników. Uwielbia on drażnić się z Poppy, ale jest jej również oddany i obiecuje ją bronić za cenę własnego życia. Rozumie jej zachowanie i dążenie do niezależności, a także nieraz zachęca dziewczynę do łamania zasad. Jednak pewne wydarzenie z końca książki sprawia, że zwątpi się w jego poprzednie czyny. Historia urywa się w bardzo ważnym momencie, przez co nie można jednoznacznie ocenić bohatera. Być może druga część pozwoli go lepiej zrozumieć.

„Krew i popiół” to pierwsza część serii zatytułowanej „Z krwi i popiołów”. W książce pojawiają się liczne schematy znane z innych powieści, lecz Armentrout w ciekawy sposób wykorzystuje je w napisanej historii. Zaskoczeniem może się okazać obecność wampirów i wilkołaków występujących pod zmienionymi nazwami wamprów i wilkłaków. Świat wykreowany przez autorkę jest ciekawy, choć słabo rozwinięty. Wiele kwestii nie jest wyjaśnionych, szczególnie pojawiająca się co kilka stron Ascendencja, której niepełne znaczenie poznaje się dopiero pod koniec powieści. Nie wiadomo również, w jaki sposób możliwe jest wykorzystanie elektryczności do oświetlania bogatych domów, skoro opisana rzeczywistość przypomina średniowieczną.

Historia jest bardzo brutalna, nie brakuje w niej okrucieństwa i potworności. Szczególnie w drugiej połowie książki pojawia się coraz więcej śmierci i zepsucia. Występują w niej również sceny nieprzeznaczone dla młodszych czytelników, a to ze względu na zawartą w nich przemoc oraz erotykę. Zakończenie zaskakuje mimo licznych wskazówek pojawiających się przez całą powieść. Najwyraźniej na to wydarzenie czytelnik nie jest w stanie się przygotować.

„Krew i popiół” autorstwa Jennifer L. Armentrout to ciekawe wprowadzenie do serii, zachęcające do sięgnięcia po kolejny tom. Nie jest to wymagająca pozycja, jednak jej lektura zapewni ekscytująco spędzony czas.

Kinga Jurczyk

Tytuł: Krew i popiół
Autorka: Jennifer L. Armentrout
Liczba stron: 512
Cykl: Krew i popiół (tom 1)
Wydawnictwo: You&Ya
Rok wydania: 2022

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *