Historie rodzinne – Sarah Polley

historie rodzinneDokument kanadyjskiej reżyserki Sarah Polley jest efektem jej prywatnego „śledztwa”, które doprowadziło do odkrycia prawdy o własnej rodzinie. Wspaniałe dzieło Polley uświadamia, że perypetie każdej rodziny można zebrać w niepowtarzalną historię, która zawsze jest warta opowiedzenia.

Reżyserka przeprowadza wywiady ze swoimi bliskimi na temat jej matki – Diane, która zmarła, gdy Sarah była jeszcze dzieckiem. Ze wspomnień rodziny i przyjaciół rysuje się fascynująca postać pięknej, rozkoszującej się życiem kobiety, aktorki, artystki, która pomimo otwartego i szczerego usposobienia, ukrywa jakąś tajemnicę. Historia matki Sarah nie jest jednak historią osobistą, ale rzutuje na wszystkich członków rodziny, którzy teraz przed kamerą i mikrofonem po latach zabierają głos.

Głównym lektorem jest ojciec Sarah, który po tym jak jego córka powiedziała mu prawdę o matce, spisał własną wersję historii. Przez cały dokument przewija się obraz starszego mężczyzny, który w studiu nagraniowym odczytuje wspomnienia sprzed kilkudziesięciu lat. Wywiady reżyserka prowadzi także ze swoim licznym rodzeństwem przyrodnim, przyjaciółmi Diane i ludźmi z branży filmowej i teatralnej, do której należała. Subiektywne relacje na temat Diane przeplatają się ze starymi nagraniami ilustrującymi jej życie rodzinne.

Dokument skonstruowany jest jak dobra, wciągająca fabuła historii obyczajowej, gdzie jesteśmy zaskakiwani niespodziewanymi zwrotami akcji i odkrywamy kolejne tajemnice, które rzucają nowe światło na całą historię. To, co przytrafiło się Diane jest już samo w sobie fascynujące, ale taką historię można przecież opowiedzieć na dziesiątki gorszych bądź lepszych sposobów. Polley udało się ją opowiedzieć w wielkim stylu. Mimo przedłużającego się końca, dokument porywa i ogląda się z wielkim zaangażowaniem jak dobrze obmyśloną fabułę, pełną rodzinnych tajemnic i gry pozorów.

Ewa Jezierska
Ocena: 5/6

Reżyseria: Sarah Polley
Tytuł oryginalny: Stories We Tell
Premiera polska: 15 listopada 2013
Produkcja: Kanada
Występują: Sarah Polley, Harry Gulkin, Joanna Polley, Geoffrey Bowes, Mark Polley, John Buchan, Diane Polley, Tom Butler, Marie Murphy, Anne Tait, Robert Macmillan, Susy Buchan
Dystrybutor: Gutek Film

About the author
Ewa Jezierska
studentka kulturoznawstwa. Pasjonatka polskiej fantasy. Aktualnie mieszka w Warszawie, blisko nadwiślańskiej plaży, gdzie spędza swój czas wolny. Współpracuje z Księgarnią Warszawa oraz kolektywem fotograficznym Gęsia Skórka. Okazjonalna graczka Warcrafta i miłośniczka scrabbli.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *