W anglosaskim świecie komiksowym są dwie przypinki, które mają szczególne znaczenie. Jedna z nich przedstawia żółty uśmieszek z małą plamą krwi. Druga niczego nie przedstawia, jest pusta. Pochodzą z komiksów dwóch skłóconych scenarzystów/magów: Allana Moore’a (Watchmen/Strażnicy) oraz Granta Morrisona (The Invisibles). Ta druga nie jest jeszcze u nas popularna, o tej pierwszej niebawem zrobi się naprawdę głośno.
A to za sprawą dwóch popkulturowych wydarzeń, które powoli dochodzą do głosu. Niby niezależnie, ale komercyjne powiązanie łatwo wyłapać. HBO potwierdziło prace nad serialem osadzonym w świecie Strażników. Jednocześnie DC zapowiedziało duży crossover całego Odrodzenia ze Strażnikami, który ma być największym eventem aktualnie prowadzonej serii. Doomsday Clock, bo taki tytuł nosi historia, w której spotykają się dwaj błękitni tytani z obu światów, w USA zaczął ukazywać się jesienią 2017 roku, a zamknie się planowo w 12 zeszytach latem 2019. Jest szansa, że polski czytelnik pozna całą historię w zbliżonym terminie.
Na razie możemy poznać jej początki, a w zasadzie coś, co bardziej przypomina preludium. Mamy już przedsmak crossoveru dzięki połączeniu dwóch bohaterów: Batmana i Flasha. Jak słusznie zauważa Szkarłatny Sprinter – wiąże ich zamiłowanie do kryminalistyki. Razem stanowią duet świetnych detektywów, połączenie godne Holmesa i tego dziwnego, trochę przerażającego rudzielca z CSI: Miami. Mogą rozwiązać każdą sprawę, nawet zagadkowe pojawienie się przypinki w jaskini Batmana. Przypinki, która wydaje się nie z tego świata.
Podążający za śladami duet superbohaterów mógłby prowadzić doskonałe śledztwo, jednak scenarzyści chcieli inaczej. Joshua Williamson i Tom King postanowili wysłać Nietoperza i Sprintera w zasadniczo bezsensowną podróż w czasie. Wrócą pewne problemy z Flashpointu, ale po czterech zeszytach pogoni za nieznanym wylądujemy w tym samym punkcie, z którego wyruszyliśmy, i to przynosi spore rozczarowanie. Przypinka może i zapowiada pewne wydarzenia, sygnalizuje ich przyszłe pojawienie się, jednak nie wygląda na to, by sama mogła cokolwiek znaczyć – może poza ewentualnym kryzysem tożsamościowo-zawodowym Bruce’a Wayne’a, który odkrywa, że jego wybory niekoniecznie zyskałyby poklask rodziców.
Jason Fabok i Howard Porter sprawdzają się dobrze w rolach ilustratorów i pod względem graficznym nic nie można komiksowi zarzucić. Może niekiedy kolorystyka poszła w stronę zbyt pastelową, jak na mój gust, ale to kwestia indywidualnych preferencji. Natomiast Epilog tej historii to dwie nieme plansze z doskonałym kadrowaniem – miniaturowe arcydzieło sztuki komiksowej, które jako przystawka zaostrzająca apetyt przed głównym daniem sprawdza się lepiej niż wszystkie wcześniejsze plansze komiksu.
Aleksander Krukowski
Scenariusz: Joshua Williamson, Tom King
Rysunki: Jason Fabok, Howard Porter
Wydanie: I
Data wydania: 19 Wrzesień 2018
Tytuł oryginału: The Button
Druk: kolor
Oprawa: miękka ze skrzydełkami (A)
Format: 165×255 mm
Stron: 96
Cena: 39,99 zł
Wydawnictwo: Egmont
ISBN: 9788328135789