ZAPOWIEDŹ: Córka Fanny Hill- Janet Cherrie

Córka Fanny Hill baner Fb-premiera

 

Powieść „Pamiętniki Fanny Hill” napisana została w XVIII wieku i łatwo sobie wyobrazić, jakie reakcje wtedy wywołała. Jej autora − Johna Clelanda, wiecznego libertyna − odsądzano od czci i wiary, a sama książka była przez wiele lat zakazana w niektórych krajach. W czasach „Pięćdziesięciu twarzy Greya” niejeden autor mógłby pomarzyć o takiej reklamie.

Corka_Fanny_Hill_72

Janet Cherrie pokusiła się o kontynuację owej skandalizującej opowieści i zrobiła to w mistrzowskim stylu. Zachowała klimat i język pierwowzoru, który doskonale naśladuje, szczególnie gdy opisuje sceny erotyczne, będące właściwie kwintesencją tej pozycji. Nie jest łatwo pisać o seksie, wielu autorów wpada w pułapkę bądź to taniego sentymentalizmu, bądź wulgarności. Sceny erotyczne w tej książce to czysta pornografia, co nie jest zarzutem, bo właśnie taka jest konwencja zarówno „Pamiętników Fanny Hill”, jak i „Córki Fanny Hill”. Chwała autorce za to, że uniknęła wulgarności; w powieści ani razu nie padają grubiańskie słowa, właściwie nie ma przemocy, gwałtów − jest po prostu czysta, bezpruderyjna radość z seksu. Powieść ma tę uroczą nutkę sprośnej frywolności, która nie może nikogo urazić, bo od pierwszej strony autorka i czytelnik puszczają do siebie oczko.

Bohaterką powieści jest córka słynnej kurtyzany, Laura Hill. Młoda i, rzecz jasna, piękna Laura jest bardzo bystrą i wykształconą osóbką, zaczytującą się w dziełach filozofów natury, która dzięki swojemu wujowi wczesną młodość spędziła w środowisku takich sław jak Leibnitz, Hooke, Halley czy Newton, do którego mówiła „wujaszku”. Ponadto Laura jest bardzo zdolną alchemiczką i skutecznie potrafi przyrządzać mikstury na różne dolegliwości i niedomagania, szczególnie te dotyczące seksualnej niemocy. Kocha i rozumie naturę i przyrodę, właśnie ta miłość sprawia, że trudno nazwać powabną Laurę pruderyjną. Korzysta z uroków życia, w szczególności koncentrując się na jego cielesnych aspektach.

Akcja toczy się w osiemnastowiecznym Londynie, w środowisku bogatych przedsiębiorców, którzy lubią korzystać ze wszystkich uciech życia. Czasem przenosi się na wieś, by po chwili wrócić do londyńskich burdeli. Przed oczami czytelnika przewija się cały kalejdoskop postaci: zamożni mieszczanie, panny lekkich obyczajów, służący, nieślubne dzieci, rajfurki i najwięksi uczeni osiemnastego wieku.

Z pewnością nie jest to pozycja dla wszystkich, bo mimo niewątpliwych walorów historycznych i ciekawych wątków społecznych – to przede wszystkim powieść pornograficzna. I to bardzo dobrze napisana.

About the author
Aldona Kobus
(ur. 1988) – absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, doktorka literaturoznawstwa. Autorka "Fandomu. Fanowskich modeli odbioru" (2018) i szeregu analiz poświęconych popkulturze. Prowadzi badania z zakresu kultury popularnej i fan studies. Entuzjastka, autorka i tłumaczka fanfiction.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *