Zamiast ciebie -Sofie Sarenbrant

Zamiast ciebie Sofie SarenbrantSzwedzkie kryminały niezmiennie cieszą się w Polsce dużą popularnością, o czym świadczy chociażby spora ilość pozycji w „czarnej serii” Czarnej Owcy. Jedną z nich jest powieść „Zamiast ciebie” autorstwa Sofie Starenbrant. Jest to już druga część cyklu kryminałów tej pisarki, które łączą w sobie niezwykle dramatyczne wydarzenia i atmosferę małego miasteczka.

Akcja powieści ma miejsce szesnaście lat po tragicznych wydarzeniach opisanych w „36 tygodniu”, gdzie uprowadzona Agnes, uwięziona w ciemnej piwnicy, została zmuszona do urodzenia dziecka. Mimo upływu czasu nikomu nie udało się odpowiedzieć na pytanie, co się z nim później stało. Agnes prowadzi pozornie spokojne życie wraz ze swoją rodziną, mężem Tobbe i córką Nicole. Jednak dramatyczna historia sprzed lat wciąż rzuca cień na jej życie; Agnes nie może się pogodzić z utratą dziecka, Adama, niemalże obsesyjnie o nim rozmyśla i o tym, co mogłoby się zdarzyć, gdyby nie odebrano jej go przy narodzeniu. Choć poddaje się terapii, ta nie przynosi efektów, do tego jej małżeństwo zaczyna się powoli rozpadać, a relacje z córką są napięte. Kiedy któregoś dnia wraca do domu i w przypływie stanowczości oznajmia członkom rodziny, że porzuciła nadzieję na odnalezienie Adama, osiemnastoletnia Nicole w tajemnicy postanawia rozwiązać zagadkę sprzed lat.

Sofie Sarenbrant próbuje pokazać tragiczny wpływ traumatycznych wydarzeń na dalsze życie ludzi, których one dotknęły, jednak przedstawiony przez nią obraz nie jest do końca realny. Gdyby depresja Agnes, problemy z samooceną i obsesyjne pragnienie posiadania syna rzeczywiście trwały w natężeniu ukazanym w książce, psychoterapeutka poddałaby kobietę leczeniu klinicznemu i najprawdopodobniej skierowała na obserwację do szpitala. Lub, co jeszcze bardziej prawdopodobne, jej mąż, Tobbe, zauważyłby problemy żony i interweniował. Kolejną mało przekonującą rzeczą w książce jest to, jak Nicole udaje się oszukać doświadczonego emerytowanego reportera kryminalnego, że jest studentką dziennikarstwa, a wystarczyłoby zadać jej choć jedno pytanie w związku ze studiami, żeby ją zdemaskować. W dodatku dziewczyna osiąga znaczne sukcesy w rozwiązaniu sprawy sprzed kilkunastu lat mimo bezradności policji, choć nie wykazuje się żadnymi specjalnymi umiejętnościami.

Książka nie należy do lektur szczególnie zapadających w pamięć; jest jedną z tych pozycji, które po przeczytaniu w sobotni wieczór, niedługo później wyrzuca się z pamięci. Jeśli w trakcie czytania nie zastanawia się nad logicznością i realnością opisanych zdarzeń, powieść czyta się szybko i przyjemnie, choć nie kończy się ona żadną puentą, przesłaniem ani zwrotem akcji, którego nie dało się przewidzieć kilka rozdziałów wcześniej. Polecam tylko fanom szwedzkich kryminałów i osobom zainteresowanym kontynuowaniem znajomości serii Sofii Sarenbrant.

Dagmara Przymus
Ocena: 3/5

Tytuł: Zamiast ciebie
Autor: Sofie Sarenbrant
Liczba stron: 312
Wydawnictwo: Czarna Owca

About the author
Dagmara Przymus
obecnie ze wszystkich sił stara się ukończyć swoje wymarzone liceum i przyzwoicie zdać maturę, żeby w odległej przyszłości móc zostać dumną studentką farmacji. W międzyczasie pochłania hurtowo książki (głównie fantastykę) oraz seriale, a także okazyjnie pisze i tłumaczy opowiadania fanowskie. Wielbicielka Wielkiej Brytanii oraz prawie wszystkiego, co z nią związane (aczkolwiek przyznaje, że jedzenie tam mają okropne).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *