Zagraj to jeszcze raz – recenzja komiksu „Roadkill”

Wydany w kwietniu 2017 roku niezależny komiks „D-Emonology” artysty związanego z toruńskim magazynem „Akt” i kryjącego się pod pseudonimem Zvyrke zabrał czytelników w świat ciasnych klubów rockowych i początkujących zespołów metalowych, szukających własnego pomysłu na siebie. Dokładnie rok później ukazuje się kolejny album twórcy, „Roadkill”, będący spin-offem „D-Emonology”.

Tym razem autor skupia się na historii zespołu Letters to Lotta, założonego przez młodych fanów ciężkiego brzmienia. Kolejne koncerty, zamiast przynosić satysfakcję i pozytywny wzrost adrenaliny, stają się coraz częściej powodem do kłótni. Zespołowi wciąż brakuje tego czegoś, co wyróżniłoby go na tle setki podobnych kapel, grających po smętnych barach dla garstki znudzonej widowni. Nikt w zespole nie spodziewa się, że już niedługo sytuacja może się zmienić.

Mimo że album wyraźnie odwołuje się do „D-Emonology”, znajomość tego tytułu nie jest absolutnie konieczna, aby zrozumieć „Roadkill”. Pewne punkty styczne dotyczą raczej ogólnego klimatu obu komiksów niż wydarzeń w nich przedstawionych. Światy obu tytułów przenikają się, lecz na siebie w żaden sposób nie wpływają.

Wspomniany przed chwilą klimat obu komiksów to zdecydowanie największa zaleta twórczości Zvyrke. Brudne, chaotyczne plansze, ogromna dynamika, szczególnie scen na koncertach, a zarazem duży dystans sprawiają, że „Roadkill” (ale też wcześniej „D-Emonology”) tchnie bezpretensjonalnością i autentyzmem. Nawet jeśli czasem da się zauważyć drobne ryski na całej historii.

Karol Sus

Scenariusz: Zvyrke
Rysunki: Zvyrke
Data wydania: Kwiecień 2018
Druk: czarno-biały
Oprawa: miękka
Cena: 10 zł
Wydawnictwo: Niezależne

About the author
Karol Sus
Rocznik ‘88. Absolwent Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego w Olsztynie. Wychowany na micie amerykańskiego snu. Wciąż jeszcze wierzy, że chcieć – to móc. Wolnościowiec. Kinomaniak, meloman, mól książkowy. Namiętnie czyta komiksy. Szczęśliwy mąż i ojciec.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *