Wyścig z czasem – Kristina Ohlsson

Wyscig.z.czasem„Wyrok zapadł – samolot nie doleci do celu. Wybrali zasadę, która nie istnieje. Zakładnicy muszą umrzeć”. Porwany samolot, groźba wysadzenia go, jeśli żądania terrorystów nie zostaną spełnione, a wcześniej pogróżki o czterech bombach w Sztokholmie. Tak pokrótce przedstawia się fabuła „Wyścigu z czasem” Kristiny Ohlsson.

Mocno zarysowane postacie, wartka akcja i wiarygodnie poprowadzona historia są atutami utworu. Ohlsson gruntownie przygotowała się do napisania czwartej części cyklu o Frederice Bergman. W tym tomie bohaterka staje się łącznikiem między policją a rządem. Nie zabraknie również postaci z poprzednich utworów: czytelnik spotka się tutaj z Alexem Rechtem, komisarzem policji kryminalnej, z którym Frederica niegdyś pracowała.

Autorka pokazuje jak wyglądają działania władzy w wypadku ataku terrorystycznego. Odkrywa różne problemy, z którymi musi borykać się służba bezpieczeństwa i ich potencjalne rozwiązania. Przedstawia również w sposób przekonujący to, co ukrywa się przed obywatelami, a od czego włos może zjeżyć się na głowie.

Pomimo krótko trwającej historii, gdyż główna akcja trwa niecały dzień, autorce udało się zawrzeć w powieści wszystkie potrzebne elementy. „Wyścig z czasem” jest dobrze naoliwioną maszyną, w której wszystkie trybiki działają. Od pierwszej strony przykuwa uwagę odbiorcy i absorbuje ją już do końca. Przy tej lekturze można stracić poczucie czasu.

Dzięki dynamicznej narracji i emocjonalnemu opisowi, czytelnik jest w stanie poczuć atmosferę panującą zarówno w porwanym samolocie, jak i w siedzibie szwedzkiej policji bezpieczeństwa. Ohlsson zadbała także o nieoczekiwane zwroty akcji oraz kontrowersyjne zakończenie, które daje dużo do myślenia. Wbrew pozorom w utworze niewiele się dzieje –  zawarto w niej mało wydarzeń, ale to nie ich ilość świadczy o wartości dzieła. Ważne, żeby umiejętnie poprowadzić akcję oraz stopniować napięcie, aby czytelnik nie znudził się, tylko chciał więcej. A to Szwedce udało się perfekcyjnie.

Kamila Zielińska
Ocena: 5/5

Tytuł: Wyścig z czasem
Autor: Kristina Ohlsson
Liczba stron: 504
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka

(cytat  Ohlsson Kristina: Wyścig z czasem. Tłum. Wojciech Łygaś. Warszawa 2014, s.7. )

About the author
Kamila Zielińska
Studentka, uwielbiająca chodzić własnymi ścieżkami i leżeć na trawie. Patrzy wtedy w niebo i macha do gwiazd. Kocha wizyty po drugiej stronie lustra, dlatego uwielbia czytać. Kiedy zejdzie na ziemię, co nie zdarza się zbyt często, z radością przelewa swoje myśli na papier, mając nadzieję na związaną z tym przyszłość. Współpracuje z portalami Szuflada.net oraz prozaicy.blogspot.com. Plany na przyszłość? Tak wiele, że potrzebuje 9 żyć, by je wszystkie spełnić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *