Wypisz, wymaluj… miłość – Fred Schepisi

7614690.3Co jest pierwsze, co jest ważniejsze: słowo czy obraz? Pytanie jest osią filmu, na której opiera się główny konflikt pomiędzy nauczycielem literatury (Clive Owen) i szkolną plastyczką (Juliette Binoche). Konflikt, który niestety został tak mocno przegadany, że po obejrzeniu filmu, wypada jednak uznać prymat obrazu.

Niestety zacząć trzeba do tego, że Fred Schepisi zawodzi. Już w pierwszych scenach filmu nafaszerowany przeintelektualizowanymi kwestiami główny bohater Jack Marcus (Clive Owen) nieprzerwanie robi z siebie kozaka, brylującego w pokoju nauczycielskim (sic!). Później jest coraz gorzej. Co w rezultacie daje efekt taki, że głównego bohatera raczej lubić się nie da. Jego namnożenie wad miało chyba na celu wzbudzenie w widzu współczucia. W rzeczywistości jest tak, że Marcusowi najchętniej obcięłoby się język.

Marcus i Dina przerzucają się argumentami niemal do znudzenia, wreszcie dołączają do nich uczniowie i walka przybiera formę szkolnych zawodów. Roi się tu od cytatów wielkich, od słownych gierek, literackich nawiązań, których nagromadzenie rozbija ów humor, którym reklamuje się film. W międzyczasie okazuje się, że Marcus ma problemy z alkoholem, że jest złym papą, a jego gazetka szkolna upada. Dina z kolei – kiedyś sławna malarka – jest chora i nie może już tyle czasu poświęcać na tworzenie, przez co staje się coraz bardziej zgorzkniała. Walka tych dwóch, zdaje się różnych osobowości, przerodzić się może już tylko w romans – przy okazji należy się uznanie dla dystrybutora za polski tytuł.

Nie jest to film wybitnie zły, są w nim lepsze i gorsze momenty, ale poziom przegadania negatywnie wpływa na odbiór całości. No i smuci też fakt, że gra w nim para świetnych aktorów, których postacie wyszły sztucznie i nieznośnie. Wątpliwe dzieło Schepisiego być może zadowoli szukających odpowiedzi na pytanie: słowo czy obraz? albo tych, którzy muszą napisać na ten temat pracę domową. Wystarczy, że przyswoją sobie scenariusz „Wypisz, wymaluj… miłość” i rozprawka gotowa.

Ewa Jezierska
Ocena: 3/6

Reżyseria: Fred Schepisi
Tytuł oryginalny: Words and Pictures
Premiera polska: 13 czerwca 2014
Produkcja: USA
Występują: Clive Owen, Juliette Binoche, Valerie Tian, Navid Negahban, Bruce Davison, Amy Brenneman, Adam DiMarco, Josh Ssettuba
Dystrybutor: Kino Świat

About the author
Ewa Jezierska
studentka kulturoznawstwa. Pasjonatka polskiej fantasy. Aktualnie mieszka w Warszawie, blisko nadwiślańskiej plaży, gdzie spędza swój czas wolny. Współpracuje z Księgarnią Warszawa oraz kolektywem fotograficznym Gęsia Skórka. Okazjonalna graczka Warcrafta i miłośniczka scrabbli.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *