Wszystkie kolory snów – Urszula Jaworska

ksiazka_1169243_9788328026834_wszystkie-kolory-snowZuzanna – bohaterka książki Urszuli Jaworskiej „Wszystkie kolory snów” już za chwilę zapadnie w sen. Może nawet nie będzie to sen, ale stan pomiędzy życiem i śmiercią. Właśnie wtedy podobno pokazuje nam się „film” z całego naszego życia. Bohaterka przez chwilę myśli o synu, jego żonie, nienarodzonej jeszcze wnuczce. Boi się, ale zasypia, a my poznajemy jej biografię.

Zuzanna pochodzi z małej miejscowości, rodziny, w której dbanie o dzieci nie jest priorytetem. Wszechobecny alkohol, imprezy, koledzy ojca – dom nie jest bezpiecznym miejscem dla dziewczyny, która pewnego dnia po prostu ucieka. Nie jest w stanie żyć w miejscu, w którym pijany kumpel ojca zgwałcił ją i pozbawił dziewictwa. Wyjeżdża do miasta, mieszka kątem u obcych ludzi, sprząta. Przypadkiem (czy na pewno?) trafia do bezdzietnej pary, która zaczyna traktować ją jak córkę. To u nich podczytuje książki i decyduje się na studiowanie psychologii – wtedy prawie nieznanej nauki.

Od tego momentu zaczyna się nowe życie bohaterki, które układa się w klasyczną narrację kobiecej egzystencji. Małżeństwo, narodziny dzieci, romans i trudność ucieczki od przeszłości. Rodzinne traumy nie dają o sobie zapomnieć. Życie zaś przynosi kolejne cierpienia i sytuacje, którym trudno zapobiec, nawet jako psycholog.

Drugą warstwę narracji tworzą monologi pacjentów Zuzanny. To ludzie chorzy, nieradzący sobie z rzeczywistością, uwikłani w przemoc, uzależnienia, ale i źli do szpiku kości. Jaworska pokazuje ich różnorodność – trudno jednoznacznie ocenić, trudno zakwalifikować. Choroba może dotknąć każdego, bez względu na wykształcenie czy pochodzenie – niby truizm, ale często zapominany. Historie te wydają się niezwykle autentyczne – można się domyślać, że Zuzanna to alter ego autorki, która także jest psychoterapeutką z wieloletnim doświadczeniem.

„Wszystkie kolory snów” to historia, w której można znaleźć wiele elementów wspólnych dla biografii kobiet. Relacje z rodzicami, macierzyństwo, małżeństwo, romans, praca zawodowa, edukacja – zagadnienia te są niezwykle uniwersalne. Podobnie jak motyw walki o niezależność czy własną podmiotowość i tożsamość.

Tytuł: Wszystkie kolory snów

Autorka: Urszula Jaworska

Wydawnictwo: W.A.B.

Seria: z miotłą

Premiera: 30 marca 2016

About the author
Anna Godzińska
Ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Szczecińskiego, autorka tekstów o miłości poza fikcją w magazynie Papermint oraz o literaturze w Magazynie Feministycznym Zadra. Fanka kobiet - artystek wszelakich, a przede wszystkim molica książkowa;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *