„Wśród rekinów” Nele Neuhaus

Nele Neuhaus to niemiecka pisarka znana przede wszystkim z dziewięciotomowej serii „Oliver von Bodenstein i Pia Kirchhoff” (w Polsce wydanej przez wydawnictwo Media Rodzina), ale jej debiutancką powieścią był thriller finansowy „Wśród rekinów”, w oryginale wydany już w 2005 roku. Na polski przekład czytelnicy musieli czekać aż do 2019 roku, wcześniej przetłumaczono nawet serie młodzieżowe „Charlotte” oraz „Elena”.

Alex Sontheim jest obiecującą pracowniczką banku inwestycyjnego Levy Manhattan Investment. Jej pewność siebie oraz wysokie kwalifikacje pomagają szybko wspinać się po szczeblach kariery. Tak poznaje uznanego biznesmena i miliardera Sergia Vitalego, który wprowadza ją w świat finansjery oraz wielkich pieniędzy. Dla bohaterki wszystko układa się doskonale, poszerza znajomości biznesowe, odnosi sukcesy, jest bogata i szczęśliwa. Kobieta zaczyna jednak odkrywać coraz więcej tajemnic, które mogą zagrażać jej bezpieczeństwu. Czy zdecyduje się na wojnę z wpływowymi ludźmi, czy sama wejdzie do światka przestępczego?

Nele Neuhaus przybliża czytelnikom świat elity finansowej, na początku niezbyt zrozumiały, bo pełen specjalistycznych odniesień i wyrażeń. W trakcie czytania pojęcia dotąd obce nabierają większego sensu i wpisują się w klimat powieści. Kryminalna część także rozwija się dosyć powoli, na wstępie autorka skupia się na przedstawieniu bohaterów, ich obowiązków, celów, a także relacji międzyludzkich. Kiedy akcja nabiera tempa, zaczyna się dziać wiele rzeczy na raz. Motywacje obu stron konfliktu są coraz wyraźniejsze, a piętrzące się intrygi dodają fabule kolorytu. Niewątpliwą zaletą jest wyrazistość postaci odgrywających kluczowe role i przenoszenie sympatii (lub antypatii) z jednej osoby na drugą.

Alex Sontheim to prawdziwa bizneswoman. Jest nieoceniona w swojej pracy, podpisuje najlepsze kontrakty, a coraz bardziej rozpoznawalne nazwisko pozwala jej uczestniczyć w wystawnych galach i wkupić się do towarzystwa z wyższych sfer. Emanuje pewnością siebie, wydaje się, że świat leży u jej stóp, ale nie każda jej decyzja wpływa pozytywnie na dalsze wydarzenia. Romanse i uległość w stosunku do niewłaściwych ludzi przysparzają problemów na gruncie prywatnym, ale też zawodowym. Bohaterka zostaje postawiona przed dylematem moralnym i musi zdecydować, po której stronie chce ulokować swoje uczucia i zaufanie.

Dla Nele Neuhaus jest to debiut literacki i choć polscy czytelnicy mogą kojarzyć ją z innych powieści, tu zaznajamiają się z początkiem kariery niemieckiej pisarki. I na wstępie trudno oswoić się nie tyle z warsztatem autorki, który jest przystępny, ile z nagromadzeniem informacji i wysypem różnych pojęć. Stąd też próg wejścia w tę ponad 700-stronicową powieść nie jest zbyt łatwy. Dopiero poznanie głównego motywu i zrozumienie punktu wyjściowego pozwala czytelnikom chłonąć każdą kolejną stronę i uczestniczyć w życiu bohaterów z większym zaangażowaniem. Na półmetku dzieje się już tak wiele, że druga część książki upływa dwa razy szybciej niż pierwsza. I chociaż Alex jako postać nie zawsze jest przekonująca – jak na swoje doświadczenie zawierza nie tym osobom, którym powinna – to jednak łatwo główną bohaterkę obdarzyć sympatią i kibicować jej przy kolejnym pokonywaniu przeszkód.

„Wśród rekinów” może nie jest pozycją obowiązkową dla fanów pióra Nele Neuhaus, ale pozwala poznać autorkę z innej strony. Chociaż duża objętość na pierwszy rzut oka nie zachęca, to książka jest wciągająca, a zawiłości świata przedstawionego, w którym pieniądze, mafia, łapówki i romanse przeplatają się ze sobą, tworzą mieszankę wiarygodną i absorbującą. Nie do końca w klimat powieści wpisują się wątki miłosne – są łatwe do przewidzenia i momentami przesadzone – ale finalnie jest to pozycja udana i warta uwagi.

Klaudia Osuch

Tytuł: Wśród rekinów
Autorka: Nele Neuhaus
Przełożył: Miłosz Urban
Liczba stron: 784
Wydawnictwo: Media Rodzina
Rok wydania: 2019

About the author
redaktorka działu recenzji książkowych. Popkulturowa sroka, która uwielbia szeroko komentowane wydarzenia np. Oscary, Super Bowl, Igrzyska Olimpijskie, rozdania nagród i plebiscytów. Namiętnie zakochana w sporcie, przede wszystkim w nocnych pojedynkach tenisowych. Z literaturą poznana w swoim czwartym roku życia. Od niedawna fanka thrillerów psychologicznych, ale generalnie nie patrząca na gatunki, tylko na historię. Ulubiony język: francuski.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *