Wielki Liberace – Steven Soderbergh

wielkiFilm opowiada historię jednego z najbogatszych artystów lat 70. – wielkiego gwiazdora, utalentowanego pianisty i ulubieńca szerokiej publiki – Wladzia Valentina Liberacego (Michael Douglas). Życie sceniczne Liberacego, jego pierwsze kroki w show-biznesie, otaczająca go ogromna sława zostały jednak przez Stevena Soderbergha zepchnięte na drugi plan. Nie śledzimy rozwoju kariery wielkiego artysty, gdyż jest to przede wszystkim historia osobista, ukrywana przez samego Liberacego, rozgrywająca się za kulisami sceny, w kolorowej i pełnej przepychu scenografii.

Scott (Matt Damon) poznaje Liberacego w momencie, kiedy gwiazdor planuje pozbyć się swojego dotychczasowego pupila. Nietrudno domyśleć się, że nowo poznany przystojny młodzik o chłopięcej urodzie szybko zastąpi niesfornego partnera. Później wszystko toczy się już bardzo szybko i w przewidywalny sposób: cherubinek przeprowadza się do pałacu swego starszego kochanka, najpierw jest uroczo nieśmiały, w kiczowatym, bogato urządzonym domu czuje się niepewnie, w chwilę potem lądują razem w łóżku, zaczynają się wspólne zakupy odzieżowe, występy na scenie, drogie prezenty. A w punkcie kulminacyjnym dieta kalifornijska, kłótnie, narkotyki, słowem przedsionek stromego końca tej ładnej historii. Liberace kupuje sobie Scotta i jego życie, a Scott chętnie poświęca siebie w imię miłości. Finału można się już tylko domyślić.

Ponad melodramatyczną, dosyć banalną historią wybija się przede wszystkim znakomite aktorstwo Michaela Douglasa i Matta Damona. Wielu krytyków posunęło się do twierdzenia, że to role ich życia. Douglas gra skomplikowaną postać zmanierowanego, podstarzałego geja, wielbionego przez tłumy gwiazdora, czarującego także poza sceną, w życiu osobistym. Jednak pod tą urokliwą maską czułego faceta i niegroźnego egocentryka kryje się – i w miarę rozwoju akcji daje o sobie znać – niezdrowa chęć przywiązania, potrzeba wychowania swojego partnera według własnego pomysłu i w rezultacie zabicie tego, czym Scott był samym na początku. Liberace to wielki kreator, sam wybiera kostiumy do swoich show, sam urządzał swoje wielkie mieszkanie, z łatwością kieruje emocjami widowni, szybko wtłacza Scotta do swojego życia i wreszcie kreuje swojego kochanka na własny obraz.

Damon w niczym nie ustępuje Douglasowi. Jego bohater – Scott – przechodzi w tym filmie największą zmianę, którą Damon z lekkością ogrywa. Najpierw wciela się w plebejskiego chłopca z rancho, następnie w kochanka starszego mężczyzny. Wciąż niepewny i porażony splendorem, otaczającym Liberacego oddaje mu się zupełnie, przemienia się w pupilka, grzecznego, utuczonego szczeniaczka, by później przejść szereg operacji plastycznych, mających upodobnić go do swego pana. Następnie popada w nałóg, jest zblazowany i zawiedziony, buntuje się, by ostatecznie stać się emocjonalnym wrakiem. Każda ze zmieniających się twarzy Scotta jest przez Damona bezbłędnie interpretowana.

Obaj aktorzy są w swoich rolach niezwykle wiarygodni i to stanowi największą siłę filmu. Dramatyzm ich relacji podbijają sztuczne, kiczowate dekoracje i stroje, na tle których pojawiają się prawdziwe emocje. Warto się przejść do kina choćby po to, żeby zobaczyć jak trudne kreacje stworzyli i jak starannie zostały one odegrane. I przy okazji zobaczyć jak Damonowi jest do twarzy w cekinowych stringach i pomalowanych ustach. Skrajna, choć dobra alternatywa dla wojskowego munduru i karabinu.

Ewa Jezierska
Ocena: 4/6

Reżyseria: Steven Soderbergh
Tytuł oryginalny: Behind The Candelabra
Premiera polska: 29 listopada 2013
Produkcja: USA
Występują: Michael Douglas, Matt Damon, Dan Aykroyd, Scott Bakula, Rob Lowe, Debbie Reynolds, David Koechner, Boyd Holbrook
Dystrybutor: Gutek Film

About the author
Ewa Jezierska
studentka kulturoznawstwa. Pasjonatka polskiej fantasy. Aktualnie mieszka w Warszawie, blisko nadwiślańskiej plaży, gdzie spędza swój czas wolny. Współpracuje z Księgarnią Warszawa oraz kolektywem fotograficznym Gęsia Skórka. Okazjonalna graczka Warcrafta i miłośniczka scrabbli.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *