Wayne Gretzky. Opowieści z tafli NHL – Wayne Gretzky

GretzkyNajlepszy hokeista wszechczasów zdobył 1850 punktów podczas swojej kariery w NHL i sześciokrotnie odebrał nagrodę dla najlepiej punktującego w sezonie regularnym gracza. Czterokrotnie otrzymał Puchar Stanleya, a jego numer zawisł pod dachem hali drużyny, w której grał praktycznie przez całą karierę – Detroit Red Wings. Tym graczem był… Gordie Howe.

Naturalnie Howe pozostał najlepszym hokeistą wszechczasów do lat 80, kiedy to jego rekordy pobił niejaki Wayne Gretzky. Trzeba jednak przyznać, że gdyby nie Howe, nie byłoby Gretzky’ego, którego nazwisko jest pierwszym, jakie przychodzi do głowy współczesnym fanom hokeja. Gretzky też był kiedyś fanem i właśnie z tej perspektywy pisze, oddając hołd graczom znanym głównie z czarno-białych fotografii i radiowych transmisji. Nie jest to autobiografia, a raczej historia hokeja widziana oczami najlepszego gracza w dziejach tego sportu. Fakt, że człowiek legenda potrafi postawić siebie w tej roli i pisać z taką skromnością, świadczy o niebywałej klasie byłego zawodnika Oilers, Kings, Blues i Rangers. Tak naprawdę trudno wyobrazić sobie lepszego autora tego typu książki i większy magnes dla laika, by po nią sięgnął.

Elegancja i klasa Gretzky’ego mają też swoje minusy. Książka nie tyle pozbawiona jest błysku, co brakuje jej jakiegoś elementu zaskoczenia. Historia NHL opowiedziana jest chronologicznie, z osobistymi wtrąceniami autora. Należy jednak podkreślić, że tam, gdzie mógłby się wkraść pewien chaos, tu wszystko jest doskonale rozplanowane i „rozegrane”, jak wtedy, gdy numer 99 był na lodowisku. Co więcej, jest to rzecz dla osób mających niezłe rozeznanie w hokeju – pełno tu odniesień do współczesnych Gretzky’emu graczy, które akurat udało mi się wyłapać dzięki godzinom spędzonym przy grach NHL 98 i 99. Ci, którzy nie mieli okazji zetknąć się z legendą Gretzky’ego, nawet w tak okrojonej i wirtualnej formie, mogą mieć zatem spory problem z odbiorem „Opowieści z tafli NHL”.

Nie znaczy to oczywiście, że napisana z okazji 99 lat ligi książka jest nudna. Na przeszkodzie temu stoi wspaniała historia NHL i widowiskowej dyscypliny, jaką jest hokej. Jeśli chcecie dowiedzieć się o genezie Pucharu Stanleya, o tym, jak złym właścicielem drużyny był Charlie Finley albo dlaczego gracze reprezentacji Rosji musieli pić piwo w piwnicy ojca Wayne’a – to zdecydowanie coś dla was.

Tytuł: Wayne Gretzky. Opowieści z tafli NHL

Tytuł oryginalny: 99: Stories of the Game

Autor: Wayne Gretzky, Kirstie McLellan Day

Przekład: Michał Kolasiński

Liczba stron: 382

Rok wydania: 2017

Wydawca: Wydawnictwo Sine Qua Non

About the author
Łukasz Muniowski
Doktor literatury amerykańskiej. Jego teksty pojawiały się w Krytyce Politycznej, Czasie Kultury, Dwutygodniku i Filozofuj. Mieszka z kilkoma psami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *