W żalu najczystszym – Krzysztof Kamil Baczyński

90090079 Baczynski w zalu okladka.inddTa niezwykle małych rozmiarów książeczka (20 kartek) niesie ze sobą ogrom emocji. „W żalu najczystszym” Krzysztofa Kamila Baczyńskiego to reprint zbioru podarowanego przez poetę żonie Basi w dniu ślubu 3 czerwca 1942 roku. Książka opatrzona jest ilustracjami autorstwa poety, własnoręcznie przez niego złożona i oprawiona.

Osiemnaście utworów zostało zredagowanych specjalnie dla przyszłej żony – Basi Drapczyńskiej. Na pierwszej stronie widnieje odręcznie napisana dedykacja: „Mojej kochanej Basieńce w dniu naszego ślubu. Krzysztof. Dn. 3/VI/1942r”. Pod spodem znajduje się motto z „Prób” Cypriana Kamila Norwida. Tomik ten to dzieło niezwykle osobiste – zarówno ze względu na adresatkę i tematykę utworów, jak i rysunki, które go zdobią. Każdy z wierszy został opatrzony ilustracją wykonaną przez poetę oraz jego inicjałem.

dedykacja

Pisanie o tym, jak wspaniałym twórcą był Baczyński, wydaje się już truizmem. Jednak za każdym razem, gdy sięgam do tych tekstów, zaskakuje mnie jego dojrzałość, znakomity warsztat i talent przede wszystkim. Twórczość ta tym bardziej porusza, gdy świadomi jesteśmy, że już za chwilę nie będzie ani tego męża, ani tej żony, ale zostanie miłość spisana na kartach książki.

Rękopiśmienny tomik „W żalu najczystszym” jest przechowywany w zbiorach Biblioteki Narodowej (sygnatura Rps 7978 II). Reprint wydany przez Świat Książki stanowi ogromną gratkę dla czytelniczek/czytelników Baczyńskiego. Pozwala znaleźć się bliżej poety, niemal namacalnie poczuć jego poezję.

0013-1-552x533

Autor: Krzysztof Kamil Baczyński

Tytuł: „W żalu najczystszym”

Wydawnictwo: Świat Książki

Premiera: 15 czerwca 2016

Polecamy również recenzję książki „Ty jesteś moje imię”.

About the author
Anna Godzińska
Ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Szczecińskiego, autorka tekstów o miłości poza fikcją w magazynie Papermint oraz o literaturze w Magazynie Feministycznym Zadra. Fanka kobiet - artystek wszelakich, a przede wszystkim molica książkowa;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *