W krzywym zwierciadle – recenzja komiksu „Polska mistrzem Polski”

Darmowa publikacja, wydana w 2017 roku przez Polskie Stowarzyszenie Komiksowe i wydawnictwo Timof w ramach Komiksowej Warszawy, zawierająca wybór pasków Rafała Skarżyckiego i Tomasza Leśniaka z cyklu „Polska mistrzem Polski”, wywołała niemałe poruszenie, nie tyle w komiksowym światku, ile w prawicowej części społeczeństwa (i Internetu). Oskarżony o antypolskość album, jak to zwykle bywa, zamiast zniknąć gdzieś pod ladą, rozszedł się jak świeże bułeczki. Wydawca także nie zasypia gruszek w popiele. We wrześniu do księgarń trafił rozszerzony album w twardej oprawie, prezentujący wybór najlepszych żartów znanego komiksowego duetu. Czy rzeczywiście jest o co kruszyć kopie?

Co bardziej wrażliwi czytelnicy rzeczywiście mogą odczuć pewien dyskomfort podczas lektury „Polska mistrzem Polski”. Aktorzy skupiają się bowiem na wytykaniu naszych przywar i słabostek, nie oszczędzając przede wszystkim ludzi o poglądach prawicowych czy stereotypowego polskiego turysty, którego symbolem stał się dumny posiadacz skarpet i sandałów. W ten sposób album rzeczywiście traktować można jako mniej wybredną satyrę mającą na celu jedynie ośmieszyć, ale też zantagonizować część społeczeństwa.

Zostawmy jednak ideologiczne spory, aby skupić się na samej treści komiksu. Wracam do pytania postawionego w pierwszym akapicie. Czy komiks wart jest rozgłosu, jaki uzyskał podczas Komiksowej Warszawy? Zdania zapewne będą podzielone. Jak to bardzo często w przypadku antologii bywa, w albumie znalazły się i dobre, i mniej udane żarty. Niektóre śmieszne, niektóre celne, ale nie brakuje też dowcipów słabszych czy ewidentnie pisanych pod z góry założoną teorię.

Trudny to album do jednoznacznej oceny. Z jednej strony znalazło się w nim przynajmniej kilka niezłych pasków, z drugiej trudno odmówić mu ideologicznego zaangażowania. Czasem warto jednak spojrzeć na siebie z lekkim dystansem, nawet jeśli zwierciadło okaże się wyjątkowo krzywe.

Karol Sus

Scenariusz: Rafał Skarżycki
Rysunki: Tomasz Lew Leśniak
Wydanie: II rozszerzone
Data wydania: Wrzesień 2018
Druk: kolor
Oprawa: twarda
Format: 230×150 mm
Stron: 192
Cena: 69,00 zł
Wydawnictwo: Timof Comics
ISBN: 9788365527790

About the author
Karol Sus
Rocznik ‘88. Absolwent Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego w Olsztynie. Wychowany na micie amerykańskiego snu. Wciąż jeszcze wierzy, że chcieć – to móc. Wolnościowiec. Kinomaniak, meloman, mól książkowy. Namiętnie czyta komiksy. Szczęśliwy mąż i ojciec.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *