Viramundo – Pierre-Yves Borgeaud

viramundoPodróż dookoła świata z muzyką – taką atrakcję serwuje nam film o wędrówkach brazylijskiego muzyka i polityka Gilberta Gila. To prawdziwa gratka dla wielbicieli odległych kultur.

Gilberto Gil to postać wyjątkowa – z powodzeniem połączył karierę muzyczną i polityczną. W obu dziedzinach wykazywał otwartość na nowe technologie i doświadczenia, co zaskarbiło mu rzesze entuzjastów. Jako minister kultury Brazylii zajął się dostępem do edukacji i nowoczesnych technologii dla ludzi z biedniejszych regionów. Natomiast jego otwartość muzyczna zaowocowała obustronnym wpływem muzyki etnicznej Brazylii i muzyki rozrywkowej.

„Viramundo” jest relacją z wyprawy, którą odbył Gilberto Gil wraz z kamerą po krajach półkuli południowej. Miejsca, które odwiedził łączy kolonialna przeszłość, co sprawia, że cała podróż staje się poszukiwaniem różnorodności w zhomogenizowanym świecie. Bohater dociera do ludności rdzennie zamieszkującej dany teren, odkrywa źródła miejscowej tradycji muzycznej. Muzyka jest osią porozumienia ze wszystkimi bohaterami pojawiającymi się filmie, Gil koncertuje wraz z muzykami, których spotyka w odwiedzanych miejscach.

Uniwersalny język muzyki sprawia, że film wpisuje się w postkolonialny dyskurs w sposób prosty – bez zbędnego teoretycznego zadęcia. Muzyka pozwala dotrzeć do odległych miejsc bez skomplikowanych politycznych programów, staje się możliwością, która pozwala na rzeczywiste porozumienie.

W kontekście tego filmu ważna jest także otwartość na nowe technologie. Gilberto Gil zarówno jako polityk, jak i muzyk dostrzegał wartość ich stosowania i potencjał do przekazywania ważnych treści. Film Yvesa Borgeauda zaczyna się od transmitowanego w internecie koncertu w małej amazońskiej wiosce, a w miejscach, które fotografowano zwracano uwagę na wykorzystanie nowoczesnych technologii przez miejscową ludność.

Ten kontekst wpłynął na decyzję polskiego dystrybutora, by włączyć film Borgeauda do europejskiego projektu The TIDE Experiment, który jest z kolei jednym z elementów programu poszukującego rozwiązań dystrybucyjnych w erze internetu i nowych technologii. „Viramundo” będzie dostępny dla polskiego widza w tradycyjnej kinowej dystrybucji od 28 czerwca. Tego samego dnia pojawi się też na platformach VOD. Towarzyszyć temu będą badania frekwencyjne, które mają pomóc w przyszłości w legalnym dystrybuowaniu filmów w sieci.

Katarzyna Bałdyga
Ocena: 5/6

Reżyseria: Pierre-Yves Borgeaud
Tytuł oryginalny: Viramundo
Premiera polska: 28 czerwca 2013
Produkcja: Australia, Brazylia, Szwajcaria
Występują: Gilberto Gil, Peter Garrett, Vusi Mahlasela, Paul Hanmer
Dystrybutor: Gutek Film

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *