Vares

Reżyseria: Anders Engström

Skandynawskie kryminały święcą triumfy również na ekranie. Tym razem bohaterem jest  (przystojny i cudownie niedogolony Antti Reini). Bez piwa nie działa, kocha szybkie przygody z niebezpiecznymi kobietami, a nieprzespane noce w porcie dobrze mu robią na kreatywność. Kumpluje się z nieszkodliwymi handlarzami narkotyków i tancerką erotyczną, ścina z miejscową prasą, szybko analizuje i promuje narodowe PKB z telefonem Nokia. Wygłasza również bezcenne życiowe prawdy zaprawione garścią cynizmu, pouczając młode i naiwne kobiety: „jeszcze nie wiesz, że jak mężczyzna zdradza żonę, to zdradzi i kochankę?”

 

Nie uświadczymy tutaj bezbrzeżnej pustki wyludnionych terenów Finlandii, bo akcja toczy się w portowym mieście Turku. Reżyser zgrabnie odmalowuje atmosferę fińskiej sąsiedzkiej solidarności i jednocześnie dążenia do zachowania odrębności (wyreżyserował również kilka odcinków „Wallandera” i „Irene Huss”). Nie bez przyczyny dominuje w Finlandii model rodziny nuklearnej: to kraj idealny dla kotów-samotników. Ujęcia z wysp tchną tęsknotą i niepokojem, ale nie liczmy na mrożące krew w żyłach zwroty akcji. Opanowanie narracji i konsekwencja scenarzysty wzbudzają szacunek. Nie ma tutaj przesadnej Bergmanowskiej symbolicznej głębi, charakterystycznej dla Skandynawów, ani Mankellowskiej skargi na to, że przyszły czasy pod psem i tylko nielicznym będzie dane uratować zawodowy etos. Są za to szczypta uszczypliwej ironii, sporo finlandzkiego humoru i postać Chandlerrowska. Nieźle skonstruowany i dobrze sfotografowany serial na podstawie 22 tomów powieści Reijo Mäkiego. Warto dodać, że powieść jego autorstwa ma w domu co piąty mieszkaniec Finlandii. Skoro Vares tak skutecznie zawędrował pod strzechy w chłodnej Finlandii, warto zaprosić go również i do nas.

Katarzyna Woźniak

Emisja 6-odcinkowego serialu „VARES” w niedziele od 02 września do 07 października, godz. 20.10 na kanale Ale Kino+

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *