Trylogia Diny. Tom3. Dziedzictwo Karny – Herbjørg Wassmo

trylogia-diny-tom-3-dziedzictwo-karny-w-iext50849834To już ostatni tom trylogii Herbjørg Wassmo, opowiadającej o kolejnych pokoleniach w rodzinie Diny. Tym razem w centrum postawiona jest Karna – wnuczka. To niezwykła dziewczynka, obdarzona przepięknym głosem oraz rzadką chorobą. Jednak nie jest ona jedyną bohaterką – pisarka bowiem poświęca swoją powieść czterem kobietom, które łączy Beniamin.

Dziedzictwo Karny” zaczyna się spotkaniem – Karna potajemnie widuje się z Diną, tajemniczą babcią. Jest to jednak spotkanie metaforyczne, w którym babcię symbolizuje jej suknia przetrzymywana w kufrze. Emocje są natomiast prawdziwe i doprowadzają dziewczynkę do kolejnego ataku padaczki. Bohaterka pierwszego tomu trylogii wróci jednak naprawdę i mocno zmieni życie swojej rodziny.

Zanim się to stanie, Beniamin musi powrócić do Reinsnes, upadającego gospodarstwa, w którym wspomnienia z przeszłości spotykają go na każdym kroku. Potem ożeni się z Anną, choć wciąż będzie myślał o Hannie, którą zawsze nazywał siostrą, dziecięcą przyjaciółką, pierwszą miłością. Rozdarty pomiędzy dwiema kobietami tylko pozornie dokona wyboru, nie umiejąc zrezygnować z żadnej z nich. Powrót matki – wraz z jej pomysłami na zmiany i inwestycje w rodzinnych stronach – jeszcze mocniej uwypuklą to, co mężczyzna i jego bliscy próbują ukrywać, problemy i tajemnice, z którymi sobie nie radzą.

Wassmo – jak zawsze – pokazuje siłę kobiet. Jednocześnie jednak opisuje ich dramat wynikający z czasów, w jakich żyły, i społeczeństwa, jakie je otaczało. Wszystkie (nawet Dina) stają się w jakiś sposób więźniarkami miłości. Każdą z nich to właśnie ona doprowadza do tragedii – śmierci, samotności, agresji, bierności. Pisarka wskazuje też rodzinę – relacje w niej – jako źródło cierpienia. Kolejne pokolenia popełniają te same błędy, dziedzicząc nie tylko fortunę i długi, ale i emocje.

Świat pokazany w powieści to przestrzeń mężczyzn. To oni podejmują decyzje, ustalają zasady, oni także wydają sądy, choć jest to tylko pozorne. Wassmo świetnie pokazuje, jakimi słabymi są istotami. Natomiast Dina budzi respekt, ale musi na to mocno zapracować i robi to przede wszystkim przez swój majątek, którym nie zarządza nikt poza nią. Dopiero dzięki temu może udowodnić, że jest mądrzejsza i bardziej sprawiedliwa od niejednego z przedsiębiorców.

Dziedzictwo Karny” to przede wszystkim książka o miłości w różnych jej odmianach. Pisarka stawia wiele pytań – nie tylko o to, czy miłość w ogóle istnieje, ale także o granice poświęcania w jej imię czy o drugi biegun naszego życia – samotność. Nikt nie znajdzie tu odpowiedzi, raczej kolejne pytania. O to właśnie chodzi w dobrej literaturze, którą jest na pewno twórczość Herbjørg Wassmo – aby zmuszać do refleksji. Znakomita powieść.

Tytuł: „Dziedzictwo Karny”

Autorka: Herbjørg Wassmo

Przekład: Ewa M. Bilińska

Wydawnictwo: Smak Słowa

Data wydania: styczeń 2018

About the author
Anna Godzińska
Ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Szczecińskiego, autorka tekstów o miłości poza fikcją w magazynie Papermint oraz o literaturze w Magazynie Feministycznym Zadra. Fanka kobiet - artystek wszelakich, a przede wszystkim molica książkowa;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *